Alla inlägg under januari 2013

Av Catja Lindeblad - 28 januari 2013 22:37

Om människor hade varit mer raka mot varandra hade allt gått som smort..fick höra något som jag nu ältar o ältar..arbetade inte när denna kommentaren fälldes, men fick höra i efterhand och jag hade önskat att det var jag som hörde det direkt så jag kunde fråga personen i fråga VAD MENADE HON MED DET..!!

Det gällde inte mig personligen..men om man säger NATTEN så går jag liksom in i den gruppen..sånt retar mig nåt alldeles förfärligt..men frågar jag nu sätter jag en annan på "pottan" och det vill jag ju inte..  


Nä, tacka vet jag djur..inga sådana intriger och skitsnack och andra dumheter..

Helgen blev avklarad och vi gick av i söndags..älskar söndagar så därför gäller det att hålla kvar den dagen så länge som möjligt..  

Den morgon drog vi till backen direkt efter jobb, hade på Vincent täcket med hopp om att han skulle vara hyfsad torr så vi kunde dela säng..;-) det hoppet flög sin kos i detsamma han kastade sig ner och rullade runt allt vad tyget höll..      

Kan nog tro att han ångrade det när han efter avslutad tur blev förvisad till bia bädden..fast när jag vaknade låg han utsträckt över HELA  sängen..inte undra på jag har ont i ryggen..;-) kära Zindy dök upp hon också..kopplad för har man blivit opererad så har man..skönt att allt hade gått bra!  


Denna dag har jag haft den stora glädjen att träffa en väninna jag inte träffat på länge..en trevlig kväll med go mat och några pilsner..

Förhoppningsvis dröjer det inte lika länge tills nästa gång..;-)

Snart stundar min lediga vecka och den ser jag fram emot extra mycket..

För man missar mycket när man jobbar som t.ex att Baloo åt upp en jätte sork..tänk vilka bilder det hade blivit..;-))  

Tjingeling!!

Av Catja Lindeblad - 22 januari 2013 23:13

Denna dag kom jag loss lite i det här med städ..fick både dammsuga o torkat golv..men efter x antal turer ser golvet ut precis som innan..

Så jag bara menar det är inte LÖNT..;-)    

Snön är bättre än geggan vi hade innan..nu är det saltet som ställer till det..det ställer också till det med Vincents stackars tassar..    


Igår drog vi till rävskogen..varför den kallas så har jag ingen aning om, för under alla år jag gått där har jag aldrig sett en endaste liten räv..  


Däremot var där MÄNGDER med harar..så löplinan åkte på ute på åkern..;-)    


Idag blev det käglinge och jag gled in på brottets bana igen..var fullt upptagen med kasta snöbollar o ta foton så jag såg inte tant (i min ålder;) med KOPPLAD hund..tack o lov beslöt Vince att uppföra sig exemplariskt och stannade och satt så fint tills jag kopplade honom..    

Tanten däremot upplyste mig med ilska i rösten att HÄR var det minsann koppeltvång..och sen fortsatte hon med att berätta att en annan tant(?) hade fått böter häromdagen och att det ibland går vakter där..om allt detta var sant eller inte..eller bara ett sätt att sätta mig på plats eller rent av skrämma mig har jag ingen aning om..jag släppte Vince igen när hon gått vidare..TRAMS säger jag bara..


Vi gick vidare till annan fårhage utanför området där vi kunde känna oss lite mer laglydiga..

Hagen var redan upptagen..och jag stod o väntade ett tag sen tänkte jag: va tusan käglinge är ju MITT och gick in..

Strosade i lugn och ro tills jag såg en fäktande människa komma emot mig..eftersom jag hade både luva och kapuschong hörde jag inte ett skit..men i förkortad version ungefär "vad tusan jag gick in i hagen för, när HON var där..men jag log stort och till sist kom vi på god fot med varandra och hon tog  ut ur bilen den sötaste hund jag skådat..(nästan;-)    


Hela världen svämmar över av valpar..och jag blir alldeles matt..kvällen blev hos bästa grannen för lite utbildning i photo shop..fast det blev inte så mycket av den varan..mest trevligt snack, fastlagsbulle och gott kaffe..;-)


Nu får det räcka för denna dag..  

Tjingeling!

Av Catja Lindeblad - 21 januari 2013 00:06

En alldeles underbar dag blev söndagen..sedvanlig träff på backen   då jag blev en poppis person eftersom jag kvällen innan plågat mig igenom 6 timmar torkning av nöt lever..jäkla äcklig lukt alltså..nån lukt var det inte alls tal om för hundarna, för dom var det en ljuvlig doft..;-)  

och man kan nog få en hund att göra vad som helst med hjälp av lite lever..;-)          


Vince fick finna sig i att gå i koppel uppe på slingan..inget kul tyckte Vince och "grät" nästan hela promenaden..men så fick det bli eftersom han tog chanser när jag babblade på och lämnade min sida..fast uppe på backen var kopplet av..;-)            


Valp begäret har tagit ny kraft och minsann inte bara hos mig och en har gjort slag i saken och tingat valp..;-) få se vad Zindy kommer att gilla att få en lillbrorsa..

Tre veckor till leverans och jag laddar kameran..;-)  


Härligt kallt har det varit och SOL så det var ju givet att vi efter frukost och lite småplock drog ut igen..till Toarp's fårhage..detta fantastiska ställe..hela varvet runt sjön och en avstickare till skogen      

Lite för mycket blev det nog...för mig..;-)

Kylan var inga problem, inte med allt jag hade på mig..tvärtom var jag för varm..;-)  


Nu får det väl räcka för idag och i morgon bitti sover vi lääänge..(kanske)  

Tjingeling!

Av Catja Lindeblad - 19 januari 2013 19:16

En ledig lördag brukar betyda "backen"..så också idag..      

Det är så fantastiskt att så många hundar i olika åldrar,storlekar och raser kan komma så sams..så har jag gått igång på varje fråga om hundkompisar och backen..jag tycker verkligen att hundar behöver det där fria och flocken..men kanske har det varit FÖR fritt..för Vince..?  


Vince har varit och ÄR den snällaste jycken..men startskottet för hans försenade pubertet(?) kom efter pinket på palmen hos syster yster..på självaste julafton..!! (God jul matte)

Ett till revir pink kom veckan efter..kan säga jag kände mig rätt ställd..googlade det såklart..KASTRERING stod det på en hel del av svaren på en rätt vanlig fråga som det verkade..(många hundar som pinkar inne..) nu stänker INTE Vince sina dyrbara droppar var som helst..nädå..bara om det är ett hem beboeligt av TIKAR..            


Till detta hör ett visst mått av öron problem..öron vax kanske..han hör inte/skiter i/orkar inte typ av öronproblem..

Inte ens visselpipan som har varit min räddningsplanka, det bästa som uppfunnits näst efter lampan..inte ens den..jo, om vi är ensamma då går det bättre..MEN inte tillräckligt bra..

Mycket tar jag på mig rätt av..TRÄNINGEN sorgligt eftersatt..varför vet jag inte..jag tappade lusten helt enkelt..och JAG VET..den är FÄRSKVARA..och jag är slarvig..länge har det varit så uppe på backen..hundarnas "frizon"..det som händer på backen..lämnar inte backen" typ..och jag har gått o snackat och Vince har varit här o där och ingen aning har jag haft och en inkallning har varit ett halvspring fram till mig, stannat halv vägs  och "duktig pojk" och hesan svejsan iväg igen.. frizon som sagt..    


Men nu är det andra bullar kan jag säga, NU ska det bli ordning o reda..

För Vince SPRANG fram till kopplad hund idag en stackars utomstående..och MORRADE..jag hade ingen aning..för jag snackade om ditt o datt, hade inte ens sett att det kom  främmande hund..Så nu är det dags att ta tillbaka förtroendet och tilliten till varandra..Vince och jag..  

Pinkandet kanske det inte hjälper mot men lyhördheten tror jag nog..

Sen får jag tänka på att inte bli så ilsk..man ska välja sina strider..det snappade jag upp redan på min sons tid..;-)  


Sen ska jag inte överdriva heller..men jag känner att vi tappat nåt Vince och jag och DET måste vi hitta fort som fan..


På eftermiddagen träffade vi på Zindy, Frasse och en annan lurvig sak och Vince han la svansen upp i nacken..     men vi fortsatte gå och mer hände inte..min lille plutt..;-))  


Middag på det och gardinerna blev inte strukna idag heller..fast va tusan det kommer förhoppningsvis en morgondag och DÅ ska jag gå på tur..;-)  (har ändå persiennerna nere den mesta av tiden) huvudsaken är att julgardinerna är nere till sommaren..;-))


Tjingeling!!

Av Catja Lindeblad - 18 januari 2013 19:51

Man kan inte säga annat än att jag är lyrisk..snö OCH kyla vad kan vara bättre..;-)

Naturligtvis en härlig sommarbris, jag säger inget om det ..men jag älskar detta väder som är just nu

Det ska vara klara tydliga årstider..vinter SKA vara vinter och sommar SKA vara sommar..inte "en året om dis/dimma/regn"..nä, det ÄR inte kul..


Så när snöflingorna började komma så smått i början på veckan så blev jag glad..ännu gladare blev jag morgonen därpå när det var vitaste vitt..det var nästan så jag fällde en glädje tår..;-))


Nu är jag INTE tokig..(bara lite) men visst är det härligt..det blir ljusare, hundarna blir inte så skitiga och det är jäkligt vackert..;-)  


Den dagen då allt kom så var vi ute så gott som hela dan..vi var bara in om för vissa nödvändigheter som lite mat och andra bestyr..och med "andra bestyr" menar jag inte städ eller att få ner julgardinerna som övrigt fortfarande sitter uppe..      


Till min glädje ser jag att kylan ska bestå ett tag till och till den ännu större glädjen är jag LEDIG!!


Vincent fick sällskap av en hundkollega natten som var och helt överlycklig var han inte..men till sist slappade han av och allt var lugnt och fridfullt..till hans försvar får jag ju säga att vi jollrade rätt mycket med den här "lille" så Vince hade väl rätt att surna till..;-) en riktig sötnos var han lille Zacke..    

Det "bästa" med liten hund är helt klart att vårdtagaren kan ha hunden i knäet..Vince försöker gärna vara knähund..men det lyckas inget vidare..samtidigt är hans storlek bra, ingen behöver böja sig..;-))

Då får jag tankar..så som att man kanske skulle satsa på en mindre hund också som ett komplement till Vince..fast inte för liten..Zacke var perfekt i storlek..absolut inte mindre..hade varit dödsförskräckt för att trampa på hundstackarn..


Dessa mindre hundar kan ju ha en tendens att skälla mycket och att hela tiden höra det hade gjort mig tossig..;-) fast det har nog att göra med ägaren, som så mycket annat..


Vi träffade ett gäng småttingar häromdagen..söta absolut..men dom skällde..        

Fast å andra sidan har jag hört Baloo skälla och det skallet låter som en minihund..;-))

Vincent kan låta som en leksakshund som man klämmer på magen när han får upp ett spår..;-)


För övrigt har jag nu sällat mig till brottets bana..jag har varit i käglinge och jag hade INTE Vince i koppel..eftersom jag är en laglydig människa tittade jag mig över skuldran titt som tätt..;-))  

Träffade på bäste grannen med Hubba och Ebba..min favotös var inte med (Tindra) hon njöt av lantliv..                

Nu blir det sen middag igen..grisöron inhandlade..NU ÄR DET HELG!!  

Tjingeling!!

Av Catja Lindeblad - 11 januari 2013 13:37

En härlig krispig morgon, lite kallt så jag fick tillfälle att prova mina nya vantar som ska tåla ner till 30-..;-) de klarade -2 åtminstone..problemet är nog snarare att jag har av vantarna stup i ett..rätt svårt att ta kort med påsvantar..;-)  


På backen stod jag klockan 11 efter att ha blivit efterlyst..;-)  

Ja, det är ett bra tag sen jag var på plats här klockan 11..det har blivit lite andra rundor och klockslag också för den delen..

Idag var både Zindy och Aja också på plats..  

Zindy kan gå ursnyggt i synnerhet om det vankas nåt gott och gott brukar ofta komma från Ajas matte,   så när jag skulle ta ett fint kort på denna lydnads klass gång så orkade inte Zindy vänta längre..;-))  


Det är bl.a därför jag vill ha ny kamera..sen kan det förstås bero på henne bakom kameran också..

Att min kamera var slö blev helt klart när vi (läs hundarna) skulle hoppa..det tog ett tag innan jag fick tryckt, så vi fick göra om och om..eftersom Vince lyder ALLAS kommando, hoppade dom bägge igenom, och inte ens då fick jag till det ordentligt..      


På väg hem träffade vi på snygg -Tarzan..     och en liten Nico..deras gamle hund fick sluta före jul..och bara jag HÖR det får jag ont i magen..man vet om det, men man vill inte tänka på det..denna lilla Nico var en sötnos, en blandning av York o nåt till som jag såklart helt glömt bort..;-)  


Som pricken över I-et blev det en fastlags bulle, allt snack om godis på backen fick mig att "glömma" (läs: skita i) mina föresatser att inte äta nåt sånt på en vardag..fast det är ju fredag..;-)  

De rätta grisöronen är inhandlade och lycklig är Vince..  

Nu ska jag vila lite inför vad som komma skall..

Tjingeling!!

Av Catja Lindeblad - 10 januari 2013 19:24

I början av detta år närmare bestämt förra torsdagen bet jag av en bit tand..eftersom man är hjärntvättad med ordet "avvakta" så gjorde jag precis det..tills en bit till gick av, och jag fick krypa till korset..jädrans 2013 tänkte ju jag, men det gick rätt bra ändå och börsen blev inte alltför belastad..;-)  


Årtal kan vara rätt besvärligt för mig, så när jag tror att det bara rör sig om NÅGRA få år så är det i själva verket ett tiotal år..som när min tandläkare berättade för mig att det minsann var 11 år sen han satte dit mitt tandsmycke..VAAA!!..alltså 11 år sen!!

Då var jag ett skälvande stycke människa som kom till tandläkaren..en yrkes kategori jag INTE sprungit ner dörrarna hos..men han och dåvarande tandsköterska gjorde mig, om inte lycklig över att behöva gå dit så iallafall till att tycka det var helt ok..och nu fixade jag till tanden och han borrade och hade sig utan bedövning o allt..;-)) och jag har inte minsta "kill i magen" när jag numera går dit..mitt tandsmycke satte han dit den gången för gott mod..;-) som barndomens "stycke"(bokmärken) ungefär och jag är rätt stolt över mig själv nuförtiden..i alla fall när det gäller tandläkaren..;-)  


Vincent har upptäckt gris öron är gott..denna kräsna hund..;-) så jag har köpt och han har fått ett på kvällen efter uppäten kvällsmat..;-)

Men så GLÖMDE jag..ve o fasa..fick gå på upptäcka jakt i hela huset..och vi hittade MASSOR med tugg ben ..  

Ett par gris öron..men inte RÄTT grisöron..till sist förbarmade han sig över ett av tugg benen..en liten stund..  


Brukar varje kväll kolla över "blocket" ..varför vet jag inte..jag ligger där o "ojar" mig och tycker det är förskräckligt hur många hundar som läggs ut där..det förskräckliga enligt mig är allt säljaren skriver.."min hund är två år och nu ska jag börja jobba och kan inte ha honom mer".."min hund är 6 månader och jag har två barn så jag hinner inte med hunden"..osv..

Men snälla nån..man kan ju anta att den människan med barnen hade ungarna när hon köpte sin hund och jobb ja, dom flesta måste ju jobba, och då får man hitta alternativ t.ex hund dagis, dagmatte..blir ledsen när jag tittar på alla dessa hundar...ändå kan jag inte låta bli..en vacker dag tar jag kanske hand om alla dessa behövande hundar..man vet inte alltid vad man kan ta sig till..;-)  


Nu blir det en jäkla sen middag..tack vare att vi smet ut vid 17 för att träffa "glada hundgänget"..men det var det värt..;-)  

Tjingeling!


Av Catja Lindeblad - 6 januari 2013 17:12

Då har vi landat på den 6 Januari och dom smäller fortfarande..är det klokt!?!??

Nu har det smällt sen långt innan jul..och jag blir mer o mer HATISK!!

Vilket såklart inte hjälper Vince nåt..

Idag på eftermiddagen var vi i hagarna på 4H och nån "liten" ungjäkel smällde o sprang iväg..då kan man ju fråga vad syftet var med det..ja, det var inte för att fira in det nya året kan jag säga..det var bara för att skrämma skiten ur hundarna..    


Vince sprang iväg men kom tillbaka när jag visslade och han tog emot godis..så det gick hyfsat..men ändå alltså..blir så in i H....... arg..  

Backen i morse och jag lyckades ta mig upp i tid..det var så mörkt att jag trodde jag ställt om klockan rent galet..;-)

En liten kille vid namn Sky dök upp..en av mina favorit raser av dom små raserna, Border terrier..vet inte varför men jag gillar dom..;-))          


Gårdagen blev en trevlig historia i pildamms parken..   ett Fb engagemang startat av Jette Feldt

Vi räknade ihop 22 men Jette skrev 20..så nån är kass i matte..;-) många var vi i alla fall denna gång, förra gången vi gick i Maj var vi nog en 6-7 stycken..  

Avslutade rundan borta vid "tallriken" för lite "frispring"

Hundarna fick varsin godis påse också..det kunde inte bli bättre..himla trevligt!          


Nu är det snart dags att göra lite nytta i kommunens tjänst och jag hoppas jag får vara frisk o kry, om inget annat så för börsens skull..;-))  


Tjingeling!



Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

vincentsetter


Skapa flashcards