Alla inlägg under april 2016

Av Catja Lindeblad - 29 april 2016 09:28

Det känns lite knäppt när jag böjer mig ner för att plocka upp lorten efter mina hundar och där ligger säkert 4-5 andra lortar bredvid..  

Ibland tar man ju fel och plockar upp fel lort, det känns ju sådär liksom, då kan man ju inte bara slänga ut DEN lorten och gå igenom ALLA lortar för att hitta den rätta..

 

Ibland plockar jag upp ALLA lortar redan från början om jag har tillräckligt med påsar med mig, men bara då..

Vill ju inte riskera att stå där och ta emot utskällning från någon om påsarna tar slut och MINA hundar skiter..

 

För jag tror inte dom tror på mig, om jag börjar med en långrandig förklaring om hur jag plockat upp ALLA ANDRAS skitar..eller så blir jag avfärdad som den dumskalle jag är

 

För hur svårt kan det vara liksom, att plocka upp efter sin hund, det ingår liksom i kittet..

 

Men å andra sidan kan ju inte människan håller efter sig själv heller, det ser man ju på allt annat skit folk kastar omkring sig..vad tänker dom på! Lär man inte sig att det finns papperskorg!

 

Skulle jag kasta nåt så ger jag mig sjutton på att nån hade huggit mig i nacken, en halvgammal kärring vågar man ju sig på

 

Det var som när vi tränade lite på bänkarna hundarna och jag och där kommer en hysterisk halvgammal kärring (som jag) och skäller ut oss efter noter.. smutsiga hundtassar KATASTROF!!

Det gör det ju inget att ungar redan sprutlackerat bänken med diverse FUCK YOU och könsord osv

 

Nåväl JAG svarat henne vänligt vilket förvånade mig själv men ju mer vänlig jag var desto mer förbannad blev hon.. hon menade jag var sarkastisk och ja, får nog ge henne rätt där..

 

Hundarna är utsatta varelser och det finns gott om hundhatande individer nu

Två hundar har blivit sjuka efter vistelse i och runtomkring rekreationsområdet i käglinge..

 

Det ger mig ångest helt klart

Walter har en förmåga att få i sig allt möjligt på promenaden spelar ingen roll koppel eller icke koppel, han sveper in det i munnen med tassen, hade jag inte blivit så sur hade jag varit imponerad..

 

Så det är bud på munkorg för jag vill /måste kunna släppa dom och känna mig lugn med det (vet att det är koppeltvång nu) i ett hundforum skrevs det att hunden inte behövde vara lös och jag måste säga motsatsen, en hund måste beredas möjlighet att få sträcka ut ordentligt minst en gång om dagen..kan säga att Vincent och Walter hade dött i själen om dom inte fått det..sen har vi barnkammartider nu och det måste och ska man klart respektera

 

Rastgårdarna som finns och även dom nya man byggt är alldeles för små, vet verkligen inte hur man tänker när kommunen planerar detta..

Käglinge rastgård är hyfsad och även den som ligger vid jägersro

 

Men om jag ska jubla riktigt så är det den stora fårhagen i käglinge, DEN är perfekt som hundrastplats..

 

Löplina är ju ett alternativ och det använder jag speciellt på W han har inte fattat riktigt hur bra det är att komma på inkallning, eller så är han så smart att han faktiskt har fattat precis..;-)

 

Häromdagen gjorde jag träningsgodis till hundarna, blodpudding och fiskbullar som jag torkar i ugn

Hade skurit upp det och satt in i ugnen på låg värme och ugnsluckan lite på glänt precis som man ska

Går och tvättar händerna, när jag kommer tillbaka har Walter öppnat luckan och käkat upp alla fiskbullarna..

Nu vet jag åtminstone vilket godis som är hans favorit..

 

Träff med Liam har det också blivit nu när jag är frisk från den senaste förkylningen han bjöd på ;-)

Har sagt det förut och säger det igen Liam är lika vild som Walter..;-)  

Senaste skadan var framstupa fall och lös tand och stort blodflöde..visserligen var sonen vild han med, men jag kan inte minnas att det var så många skador, så Liam är nog ett strå vassare..   det är tur jag inte är mamma till honom han hade både haft skyddsdräkt och hjälm och såklart nu tandskydd stackars barn, det kan ju räcka att jag är där och ojar mig lite då och då ;-)  

Denna goding fyller snart två år, det är helt ofattbart

Det som också är helt ofattbart är att sonen snart fyller 29 och svärdotter 30 jisses alltså!

 

För övrigt fick jag klarat av min delegering  och är nu klar för ett år framöver..att gå upp 03:30 och stressa på för att hinna till 07 kan jag väl klara en gång om året  

Det har ju blivit en klar förbättring, från början skulle vi vara inne 3 TRE dagar, vilken pärs!!

Så dessa timmar + medarbetarsamtal i två timmar är helt ok

 

En undran om nåt helt annat har jag! VAR SJUTTON FINNS RAPSFÄLTEN?? Där dom fanns förra året är helt tomt så var finns dom underbara fälten i år då? Nån som vet???


   

Tjingeling!




Av Catja Lindeblad - 25 april 2016 09:27

Eftersom vi har en i glada hundgänget som håller koll på oss och vädret och sa att det blir kasst, så gick vi och väntade på ruskväder i helgen

 

Till allas glädje uteblev det till ungefär 19 tiden på söndag kväll, då blev det lite hagel och lite snö och förresten redan vid 15 en liten,liten dos åska..då var jag såklart ute eftersom jag delar upp hundarna så blir det många promenader  (det är inte alls konstigt att tiden inte räcker till) men just vid det tillfället stod jag med bägge  

Egentligen var tanken ett skutt bort till Törringelund med W men så tittade Vincent så sorgset på mig när jag skulle gå med W att jag beslöt mig för att ta en annan tur och då kom mullret, bara sådär..jag är en riktig höna när det gäller åska så vi vände..ingen av hundarna brydde sig det minsta..

 

När jag slängde igen dörren till lägenheten sken solen men molnen var hotande svarta..

 

Därför var jag extra glad att jag lyckades ta mig upp på morgonen och slå följe till käglinge...

 

Det passade ju bra för det var ju Walter första födelsedag och vad kan passa bättre än en tur med kompisarna..  

Tyvärr låg en viss sordin på stämningen för tydligen blev en hund sjuk efter att ha varit i rastgården där, så där vågade vi inte gå in, som tur är så har inte fåren dykt upp i stora hagen så vilddjuret (läs: Walter) fick släppa loss

 

Men jag tänker som så här om man skriver något i alla dessa grupper som finns på FB så skulle det ju vara himla bra om man utvecklade det lite, nu stod det ungefär såhär: "var i rastgården, nu på djursjukhuset se till så inte era hundar får i sig nåt" Jaha!?! Min första tanke var: vilken rastgård? Den andre blev hunden sjuk efteråt/direkt ? o den tredje: såg hon att hunden åt något och vad i så fall..det sista kan vara svårt, Walter tex sväljer ALLT med blixtens hastighet..

 

Nu är man ju skitnojig en annan tanke jag fick var, är där nån jäkel som springer omkring och lägger ut skit, kanske var det ändå nåt från käglinge i mellan hagen då när Vince spydde och ramlade omkull..  

Så det hade varit intressant att få veta hur händelseförloppet gått till och tar man sig tid att skriva dom raderna hon skrev från djursjukhuset så kan man klämma in en rad till..bara en tanke liksom

Tack o lov verkade bägge klarat sig och det var för väl!

 

Man undrar hur det kan komma sig att det är så många hundhatande individer nu för tiden??  

Det står ofta i tidningen om spik och annat i köttbullar som läggs ut lite här och där

Senast hade det kastats in i en villa trädgård och en hund dog

 

LOVAR om jag såg någon som gjorde sådär skulle han/hon få äta dom där köttbullarna själv!


 

Den obligatoriska "tårtan" blev serverad och här hade ju Vince tur för han fick en han också ;-) Walter fick det största tuggbenet för trots allt var det ju HANS födelsedag ;-)

 

Ofattbart att ett helt år har gått


Kursdagen närmar sig med stormsteg och jag tänker fortfarande HUR SKA DET GÅ?!?!

 

För övrigt mår Vince mycket bättre och sista dagen med Onsior tabletten, så får vi se hur det dagarna blir framöver, sorkarna får klara sig utan Vince, absolut inget grävande mer! Sorry Vince!

 

Tjingeling!






Av Catja Lindeblad - 21 april 2016 20:48

Solen har strålat från blå himmel det har jag upptäckt när jag vacklat ut efter mina arbetspass, nyvaken med kudden kvar på kinden och då har jag sett att allt och jag menar ALLT har slagit ut, min forsythia står stor och gul och blommar för full kraft och eftersom jag bevisligen missade när björkarna hade "musöron" så har jag missat att klippa rosorna, är det månne försent??

 

Det känns som om jag både missat vår och sommar för när jag vaknade idag så blåste det kalla vindar och var grått och trist typ höststormar på vintern, och då var det ändå till strålande solsken jag gick o la mig

Men så brukar det vara när jag är ledig då är det skitväder (nästan alltid)

 

För allas skull ska jag kanske jobba alltid, då får ju resten av folket fint väder..

Ni får helt enkelt stå ut till september då kommer jag alltid och varenda dag arbeta, (så känns det i alla fall)  sötebröds dagarna är över..ordinarie schema är tillbaka, slut med att lulla omkring och tänka "gör det sen"

 

Åtminstone är det tanken, men man vet ju aldrig, tänkte så i Januari också, men vips förlängde jag min tjänstledighet lite till..;-)

 

Men hundarna äter pengar och det hade ju varit kul att kunna köpa ett par byxor till sig själv nån gång och byta ut makaronerna med nåt annat

 

Man får ju ändå tänka att i 7-års tid har jag njutit av lediga veckor så det får väl räcka(?)

Pensionen är väl nåt annat man måste tänka på, fast det gör jag inte speciellt ,för vad vet man om livet då? Ingenting!

 

Pratar ofta med några äldre gubbar och de har det inte fett minsann, skamligt är vad det är och sen har man mage och begära efterskatt också..som tack för man fördärvat sin kropp i kommunens tjänst..  

Om jag ska få någorlunda pension och då snackar vi minsann korvöre, så måste jag jobba tills jag är nästan 70..jo jo undrar om arbetsgivaren ställer upp med rollator då, klart jag får skylla mig själv som inte kunde skaffa förmögen karl eller åtminstone behålla den/dom jag hade ;-)

 

För jag vill/önskar att ha hund även när jag går i pension, man kan ju anta att dom jag har nu inte finns då, kan man ha råd till det då tro??  för det måste jag ju ha, det är ju det som kallas livs kvalitet, och snackas det ju mycket om, fast det gäller nog inte "oss"

Den som lever får se..

 

Sen är jag ju välsignad med barnbarn och jag måste ju sticka till lite mutor ;-) och när han blir tonåring så vet man ju precis hur det blir;-)  

 

Men plötsligt händer det och jag blir mångmiljonär

drömma kan man ju eller så kan man vara jäkligt glad över att vakna varenda morgon och både gå och stå  

Ja, det finns mycket att vara glad över och pensionen och pengarna det löser sig nog, jag kan väl knapra hundmat tillsammans med jycken när den tiden kommer  

 

För övrigt är eländet konstant i måndag grävde Vince efter sork, inte länge men i omgångar och på väg hem haltade han..tack o lov har jag tabletter hemma att ge honom och det var redan bättre dagen efter, på natten efter han legat ner några timmar, var huvudet vänt till vänster och han haltade med hö framben..  

Tänkte förstås att nu kör vi samma visa som förra gången men så illa är det inte, tabletten hjälper bra och det är mest efter han legat en stund som det är stelt  

Det gör ont i hjärtat för är det såhär det ska vara nu då? Att han inte ska kunna springa, gräva och leva ett bra hundliv, utan måste begränsas och gå korta koppelpromenader, ett tid för att läka är helt ok men alltid?

 

Vi får se hur det blir nu, att gräva är ju inte helt nödvändigt för honom om man säger så och jag brukade stoppa honom innan också om jakten efter sork blev alltför intensiv, men springa ja det måste han så är det bara, han är ju en setter..

 

Ska testa en injektion som man ger en gång i veckan i fyra veckor sen håller den i ungefär ett halvår, kan den hjälpa så är det toppen och så får Vince fortsätta hos sjukgymnasten kanske ha tätare träffar..en dag i taget, så ser vi..Han måste hela tiden må bra, det är det viktigaste

 

Om Walter säger jag inte mycket, det vågar jag inte..men vi har passerat 5 veckor

 

Tjingeling!





Av Catja Lindeblad - 13 april 2016 08:26

Det verkar vara kris o katastrof inom sjukvården nu för tiden, tidningarna skriver stora braskande rubriker om både dödsfall och felande diagnoser med bestående men, jag får väl vara tacksam över att man inte är så sjuk att behovet att lämna in sin kropp till deras väl och ve har uppstått..

 

Det är ju mest småkrämpor och då har vi vårdcentralerna och även om det då i jämförelse med många andra är just småkrämpor så skulle det vara toppen att få hjälp med dessa

 

Det är lättare sagt än gjort, jag är listad på Oxie vårdcentral och det är av ren lathet jag är kvar

Skulle redan då för en sisådär 15 år sen sprungit därifrån, det var då min sköldkörtel började växa, har käkat Levaxin sen typ 87 men just då började den att växa, jag hade svårt att svälja och jag kunde inte ligga ner och sova, så jag gick till Oxie vårdcentral  

Läkaren där stod en meter från mig och glodde och utan att så mycket som undersöka mig sa hon det var psykiskt!? inte för man hade behövt undersöka så mycket, det räckte att man tittade, den var stor..  

Till sist efter mycket möda och stort besvär fick jag min remiss och blev opererad rätt omgående, Op tog längre tid än beräknat enligt kirurgen satt den som en bläckfisk, så det var inte konstigt jag varken kunde ligga ner eller svälja

Kirurgen skulle anmäla läkaren och hur det blev med det vet jag inte men den läkaren försvann sen..

 

Sen fick jag en läkare som var bra och jag fortsatte på Oxie vårdcentral, för hur som helst kan man väl klara av de där årliga kontrollerna jag går på,vad kan gå fel liksom och hon var som sagt bra..

Sen gick denna läkare i pension och det mesta gick åt skogen..

 

Mina kontroller har försvunnit ur bilden men jag får väl säga att jag brytt mig mindre, har mått ok

 

Eftersom nattarbetare ska gå på koll på företagshälsovården var tredje år så tyckte den läkaren att jag låg lite högt i tryck och jag äter ändå blodtryck sänkande så en kontakt med Oxie vårdcentral rekommenderades..

 

Så denna kvinna grabbade tag i telefonluren och ringde, tänkte att jag gör det i samband med recept förnyelse så slipper jag ringa ner dom typ..

 

Det var i Januari..

 

Det tog nästan 12 dagar att få medicinen trots upprepade samtal och ingen kallelse blev skickad..

 Till sist ringde jag i mars..(jag är en tålmodig människa, läs: dum)

 

Jo, men jag skulle bli kallad i maj sa denna sköterska men hur skulle jag nu veta detta, att i stället för årskontroller har vi hoppat till 2 1/2 års kontroller..

 

Eftersom jag de sista 4 månaderna har haft mer trassel med mina händer, de domnar hela tiden nu och inte som innan bara på natten

Nu vaknar jag dessutom av det och det är när händerna "vaknar till liv" igen som det gör jäkla ont, så håller det på och jag kan vakna 3-5 gånger per natt

Ibland släpper det inte, det gör bara ont, numera har jag en ficklampa bredvid mig för att tända en lampa det går inte men ficklampan har en tryckknapp så det går

 

Vad jag än tar i händerna så domnar de och det är bekymmersamt på jobb med..


Så jag tänker att när jag nu pratar med Oxie vårdcentral så beställer jag en tid nu när jag har denna sköterska på tråden..hon lät rätt sur när jag ville göra det

"Händerna" sa hon lite smått sarkastiskt som om jag var desperat över att få en tid och slog till med vad som helst..

Nu springer jag som sagt inte ner dörrarna till denna vårdcentral....

 

Svaret jag fick var i alla fall att "vi får se om Eva kan" jag förmodar att Eva är den läkaren jag har, har verkligen ingen aning sist jag var på kontroll för 2 1/2 år sen hette hon Aneta..


Nån kallelse har inte kommit ännu..så ja, det är nog dags nu att lista om sig..men vart då tro? För vad jag förstår är ALLA vårdcentraler under isen

 

Får väl gå här då med mina surrande och domnande händer eller kanske rent av ringa direkt till Umas, för vad ska en stackars kvinna göra, allt jag behöver är en remiss..

 

Kanske hjälper det att gå direkt in på Oxie vårdcentral och få ett sammanbrott, kanske hjälper det, jag är dumsnäll och väntar tålmodigt, det ska man inte, man ska bära sig åt,det har jag själv sett minsann, annars är jag ju bra på att gala så jag får väl plocka fram lite av det och gå in dit och skrika lite könsord, kanske det gör susen, kanske Eva kommer då..


Tjingeling!



Av Catja Lindeblad - 11 april 2016 09:45

Dessa dagar som gått sen inbrottsförsöket har verkligen inte varit kul och ändå kom dom inte in, så hur jag varit OM dom lyckats kan jag knappt tänka på..

 

Min tanke på jobb var ju "tänk om dom kommer tillbaka,halva jobbet är ju klart" och visst kom dom tillbaka, fast inte till mig utan till min andra granne på trädgårds sidan och denna gång lyckades dom.. jävla skitungar!

 

Så jag kände att nu var det dags att bli med larm och dom kom fort, så nu har jag bevakning ÖVERALLT, det känns sådär..

Klart att trygghets känslan är större, har till och med ett trygghetslarm så jag kan kalla på biffiga vakter (vet förstås inte om dom är biffiga)

     

Men det där med att en kamera är riktad mot sängen är inte så kul, känns som om dom håller koll på en hela tiden, fast vem tusan tycker det är kul att titta på halvfet kärring?

Men numera har jag nattsärk när jag lägger mig och kammar mig innan jag hoppar i säng;-)

För i skarpt läge hoppar jag INTE halvnaken ur sängen!

 

Första gången jag skulle iväg på jobb ringer larmcentralen redan 21:30 snacka om hjärtrus!

Det kan väl inte vara möjligt tänkte jag

Det var det inte heller, det var M.E.L.V.I.N (kattuslingen) på ett helt år har han inte hoppat upp där vid skåpen över frysen men nu så hoppade han och hoppade på andra sidan så han var väl framme och viftade framför kameran i köket

 

Nu kunde dom ju se att det var han och allt var lugnt, tjejen jag pratade skrattade en del men jag tyckte mest det var pinsamt, fast nu vet jag ju att larmen funkar..

 

00:30 ringde dom igen..han jag pratade med då, skrattade inte..

Förmodligen lyser nån lampa och mina katter är MYCKET noga med att kolla ALLT nytt som kommer in genom dessa fyra väggar..

Vet ju det sen när jag bytte underlägg till deras skålar, det var en annan färg..bägge två hoppade tre meter upp i luften och vägrade gå fram och äta..till sist gjorde dom ju det men efter mycket nosande

Så förhoppningsvis taggar dom ner efter ett tag och accepterar detta nya i vårt hem..

 

I början när vi skulle ut hundarna och jag så var det i princip så att vi sprang ut och slängde igen dörren, det börjar pipa meddetsamma, nu vet jag att jag behöver inte stressa, lite tid har jag på mig innan larmet aktiveras..

 

Det som gör mig mest förbannad är att nån jäkla skitunge har gjort att man dels fått punga ut med mycket pengar och att man ska behöva leva med dessa jäkla kameror..

   

Nu får man ju hoppas att INGET MER HÄNDER för då är det banne mig kört!

 

Grannen ovanför får snart hem sin tjänstehund och det känns ju tryggt det med..

 

Uppe på slingan innan vår backe hittades en väska med lite smått o gott en kofot bla..kan man kanske tänka att det var dessa verktyg som användes till våra dörrar..

 

För att övergå till nåt positivt så skiner solen och det är väl humörhöjande om nåt..

Min trädgård behöver en make over, den liknar en jordhög och jag känner att det inte är lönt alls detta året att sätta några nya blommor.. Mr Walter gör det omöjligt, det gäller att rädda det som räddas kan

Ska försöka lägga ut lite gräsfrö...

   

För övrigt lyckades jag ta mig ut och var på plats i käglinge i helgen  

Vince blir så överlycklig när han får träffa polarna ;-) och det blir jag också

       

Zindy passade på att fixa lite frukost i form av ett kaninben men säg den lycka som varar..

 

I dag måste vi fokusera på träning och åter träning inte jag utan Walter..

Han är en hejare på att hämta saker men nu måste han verkligen fatta att det är när JAG vill att han ska hämta som han ska göra det och inte själv hämta halvfulla juice paket som står på bordet UTAN kork för det vill jag inte ha..

 

Tjingeling!




Av Catja Lindeblad - 4 april 2016 23:52

Nä, se detta året har verkligen visat sig från sin dystra sida och jag måste verkligen ha varit riktigt elak..(karma) Eller så är det nån som sticker i en woodoo docka som liknar mig..

Nåt är det hur som helst

 

Tänkte först när mobilen ringde att det var nån som ringt fel för numret kände jag inte igen

Men personen var envis och ringde igen och det var väl tur!

För hemma hos mig var det ett pågående inbrott

 

Känslan när man hör det är inte kul kan jag lova och jag tänkte direkt på katterna

För jag har då rakt inget av värde att stjäla, och när dom väl hade upptäckt det så vete gudarna vad dom skulle ha gjort av sin frustration..

Människor kan vara grymma o vettlösa och såna skitar som inte kan skilja på ditt o mitt är kan lätt tycka att nu gör vi lite extra jävelskap

 

Nu blev det inte så illa tack o lov och det får jag tacka mina uppmärksamma grannar som hörde nåt och ringde polis och hojtade ute på balkongen så skitarna stack och kära sonen som återigen fick rycka ut på räddningsuppdrag

 

Men det känns jäkligt obehagligt, det gör det och förutom det obehagliga så måste man byta dörr och allt kostar pengar och det är JAG som får betala och inte skitarna.. som om inte man har nog med elände..med önskan om syfilis och gonnorre till dom som hade osmaken att försöka ta sig in till mig objuden

 

Min födelsedag för att tänka på lite andra trevliga saker blev en med extra knorr, för nu äntligen förstod Liam sitt eget bästa och serverade mig ordet FARMOR inte bara en gång utan flera gånger..Duktiga gosse!
 

Som en extra present förutom FARMOR gav han mig också en förkylning med hosta från HELL

Men det är så det är att vara FARMOR man får liksom extra allt..;-)

Fick även en god middag som alltid och hade en trevlig födelsedag

 

Walter börjar närma sig tredje veckan från senaste medicin höjningen och eftersom hans anfallsfrekvens är just tre veckor så har jag lite kill i magen..  

Minsta oljud så far jag upp..det hade varit underbart om han kunde hoppa över några anfall nu, ja, dom behöver aldrig mer komma tillbaka!

 

Snart ledig vecka och det ser jag framemot och om jag ska jaga lite mer så är det snart kurs och Walter fyller ett helt år..;-)

 

För övrigt förundrar jag mig över alla som är ute med sina barn pratar i sina mobiler, ja även hundägare är djupt inne både samtal och surf och hunden springer lite hit o dit, klassiskt för denna person är att han/hon har hunden i flexikoppel..

 

Tjingeling!

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

vincentsetter


Ovido - Quiz & Flashcards