Alla inlägg under juli 2016

Av Catja Lindeblad - 30 juli 2016 16:12

Två pass arbetade och jag överlevde dem bägge..en viss förvirring givetvis, annars hade jag inte varit jag men förutom det så..  

Dessutom är vi till året slut fyra stycken istället för tre och det underlättar förvirringen en del..;-)

 

Att jag verkligen kopplat av under semestern fattade jag när jag skulle logga in på data, alla koder var som bortblåsta..det var också så att jag verkligen fick tänka efter vad alla heter..

Men nu är ordningen återställd och nästa pass kommer att gå så mycket bättre..  


Eftersom jag började sådär mjukt o fint så har jag haft en ledig vecka det är ju inte meningen att man ska förta sig på något vis och det är viktigt med mjukstart

 

Måndagen tillbringade jag med min kära Liam och han kan ju hålla igång en gammal människa, vi hade tur med vädret också så Liam fick sitt lystmäte i form av vatten och sonen slapp stå under parasoll när han fixade med maten

   

När jag sen kom hem på kvällen var jag bara tvungen att sträcka ut på sängen tanken var 5 minuter men det blev så mycket mer..sonen väckte mig med ett sms så det blev raketfart upp

   

Nästa gång låg vi över i stugan då var jag väldigt noga med att ta min vitamintablett,vätskeersättning och så stretchade jag..;-)  

Det hjälpte samma dag vi kom dit, men dagen därpå var jag ledbruten förmodligen glömde jag att stretcha eller så var det de att Walter envisades med att ligga tätt intill i en bäddsoffa av äldre modell, faktum är så låg jag i den när jag var runt 20 också..    

Så den är väl använd

Walter ändrade position gånger flera och jag vaknade lika många gånger

 

Vädret var väl inte lika bra som dagen innan eller förra gången men tillräckligt bra för att sitta ute o äta vid fina bordet

 

Tyvärr upptäckte W att det går bra att luta sig mot nätstaketet för då viker det sig och sonen skrämde upp mig genom att säga att W var utanför tomten, så det blev lina resten av den dagen..  

Det där med inkallning är inte W starka sida, han har alldeles för mycket näsa och lust att jaga och jadå de är ju jakthundar så vad kan jag säga?!? Men det är ju mer eller mindre och just W har mer av det än nån av dom andra..

   

Den kvällen slocknade jag också på soffan för att vakna av att glada hundgänget kastade sten på mitt fönster just den situationen har jag inte upplevt sen tonåren..  

Att jag sen är en riktig surkärring när jag vaknar såg dom nog också stackarna ;-)  när jag vacklade ut i trädgården, men dom är av hårt virke så dom klarade (nog) av det..

 

En annan trevlig händelse var ju träff med ett gäng västgötar ur goa små valpar och jag stalkade dom en timme drygt

Trevligt att träffa en hund som faktiskt blivit något av en favorit

               

Eftersom det är jämna plågor här hemma så hände nåt med W tass när vi var ute idag om det var ett kaninhål han trampade snett i eller det hände nåt annat det återstår att se.. men ont fick han och halt var han, det blev till att ta bussen hem..

 

Det blev bättre efter han fått Rimadyl,  så nu får vi se hur det är imorgon, kan inte se eller känna nåt galet så vi hoppas på det bästa, att det bara var ett feltramp..

   

För övrigt har jag svårt att fatta att jag missat serien "bron" vet att jag såg ett avsnitt från 1:a säsongen och gillade det inte!!?! Vafalls säger jag bara!

Den är ju skitbra! Tack o lov för SVT play!!

   

Nu har det slutat att regna och åskknallen som kom var nog den enda, så det får bli en liten promenad på betoning på liten..Vi ska inte överanstränga lilla fossingen ;-)

 

 


Tjingeling!!






Av Catja Lindeblad - 19 juli 2016 08:55

Ok! Nu är vi i upploppet, de sista skälvande dagarna i frihet

Med denna dag tre dagar kvar, på den fjärde ska det ske..  

Det är ju inte det att jag lider på mitt arbete, det är bara det att det är så jäkla skönt att själv bestämma sin tid, att leva helt utan tider att passa och inte behöva rätta sig in i ledet och vara som alla andra eller rättare sagt försöka vara som alla andra, det finns koder som jag fortfarande inte har knäckt som det här med att man kan uttrycka sitt missnöje med en människa sekunden efter slänger du dig om halsen på samma människa du precis önskat dit pepparen växer, där hänger jag inte riktigt med faktiskt..

    

Det här gäller ju inte bara i arbetslivet, det händer överallt..

 

Hade en kollega för många år sen typ 15 år, så vi hade längre väg att vandra till pensionen, men det var det enda hon snackade om PENSION..jag kunde inte fatta, förstod inte alls..

 

Nu gör jag det faktiskt fast nu är man ju trots allt lite äldre och det är inte sååå långt kvar, fast dom ändrar det säkert så vi måste jobba till 75 år..jag är glad att jag har ett jobb och jag trivs bra för det mesta men OM jag vunnit massor med miljoner så hade jag inte tvekat en sekund..

 

Nu har jag en bra början, två arbetspass och sen ledig en vecka, bättre kan man ju inte ha det,när man nu har det som man har ;-)  

Väninnans o min triss skrapning blev en storslagen vinst på 120 riksdaler..och eftersom det är krisernas kris denna månad så delade vi hela vår vinst så det blev 500 kronor i min börs tack för det  

Det kostar en del att ha EP- hund, det har jag blivit varse och vän av ordningen säger säkert att sånt ska man ta i beräkning och det är rätt och jag hade trots allt en bra plan både på banken och i huvudet när jag köpte hund nummer två men ibland stämmer inte allt med verkligheten och det är bara att gilla läget och det gör jag, vad vore livet utan hundar, själv behöver jag inte mycket..  


Tre hela dagar kvar, vad göra av dom??

 

Kanske ska jag göra som så många nu gör, jaga pokemon..

Första gången jag såg det reagerade jag bara på att så många gick på rad o glodde i mobilen  

Nu ser jag folk i klungor ÖVERALLT stirrande ner i sin mobiler helt okontaktbara  

Man kan ju tycka att det är bra för dom kommer ju ut i friska luften och motion får dom ju också, men nästan hälften av dom jag sett åker på den där mannicken och det är ju livsfarligt!

 

Igår trodde jag sannerligen det satt en pokemon på Vincents rygg för dom åkte rakt mot honom och är det nåt Vince hatar så är det dessa rullande grejor så han skällde och det var inte ett försynt skall det var ett regelrätt utfall..så om det hade suttit en pokemon på hans rygg så trillade den av och ungarna for snabbt därifrån..

 

Till och med i ösregn på kvällen var det en pappa med två barn ute och jagade pokemon..världen är galen!

   

Ett sjukgymnast besök i torsdags med Vince där han fick rubbet tre veckor mellan kör vi nu och jag tror det är bättre, tycker jag ser skillnad..han är så duktig när vi är där men det är han förstås alltid..duktig alltså  

Vatten trask först och sen massage, laser och akupunktur efter det, då somnar vi nästan bägge två för då är vi ensamma och det är halvmörkt i rummet, Vincent somnar i alla fall, jag halvligger bredvid lite halvkrokigt, men det är jag ju van vid

Walter har ju en tendens till att sno min sida av sängen och jag förstår precis varför jag alltid vaknar med kramp både här och där..    

Det är en mognads process så var Vince också i den åldern, dom tror faktiskt att man bara består av ett huvud och sen inget mer..

       

Till min stora lycka träffade jag en till setter ute i käglinge häromdagen, Xandi hette han och jag tror hon sa han var 5 år

En jättefin kille och jag hoppas jag träffar dom fler gånger!

         

Igår tog jag mig till handelsbanken i Fosie "min" bank, eftersom jag är en fossil som skickar mina räkningar med post så var jag tvungen att ta mig dit för att betala senaste fakturan på Walters blodprov eftersom man tar för givet att ALLA betalar via nätet så kommer det inget inbetalningskort med  

Där inne hade man helt ändrat om och jag tänkte det är kanske ingen bank längre utan bara bokade kundbesök typ, så jag frågade..hon jag frågade SPÄRRADE upp ögonen och frågade om jag behövde MANUELL hjälp med att betala räkningarna..jag fick den där känslan igen när man sitter med dinglande ben i för hög stol..(5 års känslan)      

Tack o lov var tösen som sedan hjälpte mig att få in denna räkning lite mer trevlig och vi kunde skratta tillsammans åt min dinosauriska läggning..men det är bara att konstatera att NU måste jag bli mer modern, det är dags att gå in i den nya tiden och betala genom nätet, fast samtidigt är det fan att man måste, att vi som är sådär omoderna måste tvingas..är inte banken till för ALLA..  

Fast jag vill inte känna mig som fem år som behöver MANUELL hjälp...Nä, min själ!

 

Tjingeling!



Av Catja Lindeblad - 13 juli 2016 22:22

Så kom det då..anfallet, 03:30 tisdag morgon

 

På dagen 7 veckor sen förra, det är fortfarande stora anfall men dom är kortare än innan, så det får man väl vara glad över jag blev inte vare sig förvånad eller hysterisk, jag bara konstaterad faktum när jag tittade ner över fotgaveln och såg honom ligga där nästan i famnen på Vince och krampade..

 

Både jag och Vince har blivit lite mera vana, Vince gick inte undan jag fick ta bort honom, själv tycker jag fortfarande att det är läskigt att se Walter gapa sådär som han gör, men annars kände jag mig hyfsat ok..

 

Såklart att jag känner en besvikelse över att det kom, men jag måste nog försöka gilla läget helt enkelt, det kommer inte att gå bort..om det nu stämmer med hur det har varit innan, så kommer nästa anfall om tre veckor..ytterliga höjning av medicinen ska vi vänta med lite och kolla av hur det ser ut framöver, än så länge är där utrymme, men jag vet ju att hundkroppen vänjer sig och när vi når maxdos, ja då  gör vi det, finns annan medicin så vi får väl se, en dag i taget..behöver gå kurs i mindfulness..

 

Kunde nog förstå att det skulle bli skit av dom kommande dagarna, för måndagen började inte bra

Det började redan klockan 07 när jag gled iväg på en megastor dyngpöl, stänkte gegga långt över knäna

 

Sen fortsatte det med att jag fick skit (bokstavligen) i kopplets handtag hur det lyckades komma dit där har jag verkligen ingen aning om, jag märkte det först när det kliade på kinden..! och doften av skit blev väldigt påtaglig, tur gräset var blött för några våtservetter hade jag ju inte med mig, tur var det också att jag inte träffade några andra på rundan..        


Fick göra mig presentabel och dyka ner på VC för provtagning och där tvekade jag, har dom missat mig med över 2/3 år så kan dom ju vänta lite till tänkte jag, men å andra sidan just därför var det viktigt att jag gick ner, så jag gjorde det, tänkte att om Walter nu följer mönstret så får han inte fler anfall

   

Läkaren hade missat att säga till mig om urinprov, under alla dom åren jag gått o tagit blodprov så har jag ALDRIG lämnat urinprov

 

Hade en liten reflektion medan jag satt där på stolen och sprallade med benen, en liten tanke om varför stolarna är så högt upp så att jag som ändå är 180 cm över havet inte räcker ner med fötterna, det är för att man ska vara i underläge, man blir det liksom automatiskt, för hur kan man få pondus när du inte når ner med fötterna??

 

Så när sköterskan frågade mig med barsk stämma om det där jäkla urinprovet så dinglade jag med benen och svarade med ljus stämma, som om jag var 5 år typ..

 

Försökte rädda hela tillställningen med ett försök till skämt, men dom är inte så skämtsamma där på provtagningen på Oxie vårdcentral..  

Fick dispens och lämnade de dyrbara dropparna i morse..

 

Sjukvården håller på att kollapsa sanna mina ord och det handlar inte om min upplevelse utan en annan berättade en gräslig historia om hjärtfel, klaff fel och en endaste läkare som kan operera detta och den läkaren kan ev göra detta nån gång i september..hon har väntat länge och klaffarna blir inte bättre precis, snarare sämre  

Dessutom står denna person utan läkarkontakt sedan hon blev förflyttad till Lund, så hon har ingen att vända sig till med sina frågor, innan hon blev förflyttad var det noga med täta kontroller, sen kom hon till Lund och inte en enda kontroll, är det klokt detta?  

Man läser hur ofta som helst om fel och missbedömningar så man blir rent rädd! Hur kan det blivit så galet??

 

På FB läste jag hur farligt det är att pussa hunden och så var det en bild på en människas läpp, en ful läpp och ett äckligt sår

Nåväl jag har haft hund sen jag var 16 år och jag har pussat dom allesammans om jag ser till sjukdomsstatistiken på mig och de kollegor UTAN hund så leder jag friskhets skalan,dessutom har jag inte haft den minsta kvissla i huvudet..

 

Klart att ser jag nån av hundarna slickar sig på snoppen så kallar jag ju inte till mig dom för en puss precis, utan jag väntar en 5 minuter efter typ..;-))

 

Såklart får man tänka sig för, men allt blir så överdrivet och jag blir bara arg över sådana artiklar

 

Arg blev jag även på den kvinna som absolut skulle gå precis där hundarna och jag gick och sen passade hon på att ge hundarna den där blicken som jag avskyr..Äckelblicken, hon fick den tillbaka kan jag säga..  

Det är precis som vissa människor måste markera hur illa dom tycker om hundar och jag fattar, jag förstår om man är rädd för hundar, att man inte gillar hundar, det är ok, men ge sjutton i att göra en demonstration av det, bara passera vet jag..!!

 

Förutom dyngpölar och skit så krånglade min data när jag skulle ladda in korten jag tagit på min lilla motvilliga linslus Liam som gjorde måndagen lite roligare för sin farmor

Den kraschade kan man väl säga och bilderna gick inte in PANIK!!  

Lyckades efter viss möda o stort besvär få fram dom flesta, men jag måste nog rensa, tusentals bilder, klart den kraschar!

 

Sen kom då grädden på moset Walters anfall


Idag har det varit en bra dag, växlande molnighet och några glas rose på terrassen, träffade Ninja med bihang och dom bilderna vågar jag inte ladda in ännu, måste rensa först!

 

Nu hopp i säng och jag håller tummarna för en lugn natt

 

I morgon ska Vince njuta(?) av vattentrask, massage och   akupunktur och kanske lite laser med..jag har förgäves försökt med "gå två betala för en"


Tjingeling!



Av Catja Lindeblad - 10 juli 2016 20:19

Det måste ju ändå skett nån sorts missuppfattning och "han" däruppe har trott att det var regn jag längtade efter, så jag säger det igen VÄXLANDE MOLNIGHET OCH UPPEHÅLLSVÄDER!

För detta regnande går en rätt på nerverna, om åtminstone vädret varit konsekvent så hade man ju ändå gillat läget (kanske)  

Men att gå ut i vad man TROR ska vara regnfritt och det slutar med blötare än blött eller tvärtom, man klär på sig upp till tänderna och sen kommer det en het o stickande sol och bränner loss huden på en..nä fy tusan..

Men regnet, det måste ju hålla upp!!

 

Det kan gärna regna på nätterna det ska jag väl klara av även om det blir blött om fossingarna..;-)

 

Faktum är så har jag slutat ta på regnkläder, i morse gick jag ut i strilande fint sommarregn (ja det började så) sen laddade det upp och ÖS regnade, men jag sket liksom i det, man kan ju inte bli mer än blöt

 

I helgen har jag gått många turer först långisar med W och kortisar med Vince och sen några gemensamma, det är ett under att jag inte går ner i vikt och försvinner från jordens yta..Nä särskilt underligt är det inte, jag äter som om det vore den sista dagen typ..

 

Att jag gått dessa dubbla turer var för att Vince helt uppenbart hade besvär från rygg o ben och jag tror han tog några gräv tag mer än vad jag såg när vi var i Käglinge sist och sen gjorde han några rivstarter och det är inte bra det har sjukgymnasten sagt och det försökte jag tala om för honom men Vince ser alltid så förvånad ut när man försöker berätta något sånt  och jag förstår honom..   begränsningar är INTE kul men ibland nödvändiga, även om jag själv tycker att det ska vara så lite begränsningar som möjligt så fick vi backa bandet och Vince fick stanna hemma när Walle och jag gick på långtur och det skar i hjärtat..jag tänkte på honom när megastora grodor hoppade i vattnet, Vince som älskar sina grodor..  

Men vilan har gjort susen,tycker nog han är bättre!

 

För Walters del är det bra att gå på tur ensam med mig, han blir faktiskt en annan hund då och vi behöver egentid, det är dessutom mycket lättare att träna..

 

Vi la några spår med grankottar som jag haft nära min svettiga lekamen   (det räcker att man har dom i handen en stund) sen la jag ut dom på lite olika ställen, han är så duktig och hittar dom fort, när jag skulle filma tog det(såklart) lite längre tid och jag hade glömt var jag lagt kottarna och stod därför stilla för jag trodde han var helt lost, men det var han inte..;-)


 

Walter har varit väldigt lugn denna helg och jag började då tänka "är han sjuk"? Är det ett anfall på gång??  

Vi börjar nämligen närma oss de magiska sju veckorna..

Sju veckor klarade han förra gången vi höjde medicinen..

 

Försöker verkligen slå bort tankarna, men icke sa nicke, jag är stensäker på att det kommer ett anfall i natt, fast det har jag tänkt hela helgen och lite i veckan som gått

Eller så är det faktiskt som så att han börjar mogna lite, bli vuxen eller på god väg

 

Idag träffade vi på ett gäng gäss som makligt strosade omkring på gräset framför oss..jag lyckades få W till att sitta och hyfsat lugnt titta på dom, ja han skötte sig faktiskt riktigt bra..Vince satt en bit från mig lös o ledig och det är en häftig känsla att veta att oavsett hur nära fåglarna kommer så rör han sig icke ur fläcken, han är vansinnigt duktig Vince..måtte W bli så cool han med..  


Imorgon blir det träff med Liam och på morgonen en träff med tvättstugan

    

11 dagar kvar av friheten...

 

Tjingeling!

Av Catja Lindeblad - 8 juli 2016 08:34

Den allra bästa tiden är ju den precis INNAN man går på semester, då man blickar fram över (förhoppningsvis) många veckor   ja, i de flesta fall 4 veckor men om man då som jag kan pricka in det samtidigt med lediga veckor så blir det ju rätt många, detta året valde jag att jobba några dagar på första semesterveckan..allt för att ha lite mer semester sparat till eventuella katastrofer (vis av erfarenhet)


 

Nu plötsligt är det med denna dag räknat 14 dagar kvar! FJORTON dagar kvar! Hur är det möjligt och vad har jag gjort..??

 

Man har ju massor med planer när man går ut genom den där dörren på jobb och har jag då gjort nåt av dom, jo, en del men långt ifrån allt..  

Det blir att speeda på de här sista veckorna

Känns som jag alltid gör så här och jag kommer till jobb fullständigt utmattad..;-)

 

Det tokiga i detta är att jag redan nu stressar upp mig över att jag snart ska jobba igen och jag undrar varför??

 

Häromdagen fick jag minsann ett telefonsamtal från Oxie vårdcentral (nä jag har inte bytt) där jag fick frågan om jag kunde komma dagen därpå!  

Se där ja tänkte jag; Eva kan nu..

Läkaren hette mycket riktigt Eva och visade sig vara bra, henne gillade jag, så får jag bara behålla henne nu så stannar jag nog kvar där ett tag till..  

Remiss skickad både hit o dit och blodtrycket får ha en pilla till..proverna går jag o tar på måndag för innan jag visste ordet av det hade jag käkat en macka o HOPPSAN jag skulle ju vara fastande...ibland är det banne mig som om jag har huvudet under armen..

 

Eucalyptus hydrolat har kommit för vårt försök inom nosework och för en gång skull beställde jag från någon som var billig.. 55 riksdaler för 50 ml, har sett allt från 80 kr till 110 för samma mängd..Opella.se om nu nån vill göra detsamma..

 

Introducerade det för W i går, doften alltså, gick så där ;-)

Vince klarade det bättre, han vet ju redan hur han ska markera och så vidare, så helt klart lättare med honom  

W ville mest äta upp burkarna men det blir bra det här, ett par övningar sen gick det bättre

 

Skulle hemskt gärna vilja gå på kurs i det här,men ibland får man ta budgetvarianten: YouTube ;-)

Bara man gör rätt från början så kommer det nog möjligheter för kurs framöver där man kan fylla igen luckorna

   

Vår lydnads kurs är slut för denna gången och förhoppningsvis blir det en fortsättning senare i höst

Han har lugnat ner sig den gode Walter, det har han, men han behöver mer, mycket mer ;-)

 

Två löplinor och ett koppel har W skickat till dom sälla jaktmarkerna, kan bara vara tacksam att det inte var vid nån väg dom gick sönder..  

Han är så taggad och han har mer jakt i sig än nån av dom andra tre..så det där med att ha honom lös så som jag kan med Vince och kunnat med dom andra känns just nu tveksamt, men å andra sidan är han bara 1 år och när jag tittat tillbaka i bloggen från när Vince var i den åldern så var det samma gnäll ;-) (nästan)  

Vi får jobba och jobba lite mer..

 

Vädret har nu återgått till att vara det vanliga semestervädret dvs regn..och det gillar jag inte, vad hände med mulet och UPPEHÅLLSVÄDER..det tycker jag inte varit på ett tag..perfekt väder att ge sig iväg med hundarna, inget svett,inget flåsande och gladare hundar..  


Vi har varit i stugan en del och varenda gång har det regnat det har börjat bra, sist fick vi väl knappt en timme i sol innan svarta molnen hopade sig och det ÖSTE ner, stackars sonen är  kock och har fått stå vid grillen under parasoll..  


Trots det är det härligt där uppe och nu springer W utan lina, fast när Liam ska sparka boll får han stå kopplad, det är väl en tre bollar han tuggat livet ur och det går ju inte, sen blir han för mycket på när Liam springer och det kan lätt hända en olycka och DET vill vi inte sanna mina ord..

   

Ett födelsekalas har vi hunnit med, lille Samuel fyllde 1 år och det firade vi inomhus i skydd för regn, men han var lika glad för det..       nästa är i mitten på Augusti då storebror fyller två år ;-)

 

För övrigt träffade vi på Jack, en BC valp söt som socker och är man stor får man vara snäll så W la sig ner och lät Jack kravla på honom, ja det finns hopp för lille stora Walter..

         

Tjingeling!







Av Catja Lindeblad - 2 juli 2016 08:40

I går var det mammas födelsedag, 77 år skulle hon ha fyllt om hon levt
 

77 år är ju inte speciellt gammalt och det känns orättvist att varken hon eller pappa fick vara med och träffa Liam, det hade varit underbart om det varit så..8 år har mamma varit borta pappa nästan det dubbla

Men livet är inte alltid rättvist och det finns ju dom som går ännu tidigare

 

Därför ska man banne mig säga "TACK" varenda morgon man vaknar, för vad vet man

En av dom värsta saker jag kan höra är när folk säger:"när jag går i pension; då ska jag...o så kommer där en lång utläggning om allt dom ska göra då  

Men hur vet man om livet finns kvar då?

Nä, i bästa möjliga mån gör ALLT vad du tänker omedelbart

 

Det måste vara det dystra vädret som fick mig att bli lite djup, min syster sa en gång till mig: Catja du är djup som en kakburk..dvs inte så djup då med andra ord,;-) kakburkar brukar inte vara det;-) så det måste vara regnet som tyvärr ska vara ett tag..det är konstigt men när SMHI spår regn brukar dom aldrig ha fel

 

Hade det inte regnat så hade vädret varit helt ok.. jo jag är nöjd då..(tror jag) hittar ju alltid nåt att gnälla på..;-)

 

Igår träffade vi Castor igen, alltid lika härligt och jag tänker hur glada setter ägare är för att träffa sin ras och att det är synd att inte fler settrar hittar vägen ut till käglinge

   

Den vackraste synen var när setter föreningen hade träff därute för några år sen, så många settrar springandes omkring.. Underbart! Så vackra!

           

Visning på lägenheten i torsdags och ungarna flydde till mig ;-) Liam och Walter hade show och till sist såg det ut som Malmö festivalen

 

Nu ska man ju inte leka med maten förstås men hundarna fick resterna och det var ju bra och eftersom hundarna just då var i säkert förvar bakom ett kompostgaller i vardagsrummet så måste man ju kasta korvbitarna och alla nådde inte fram, därav gnällandet (vissa bitar hamnade på mig)

Walter och Liam spelar i samma liga: Busligan;-)


 

Fick ta mig samman igår och köpa present till Samuel som fyller hela 1 år så igår var jag rätt aktiv ;-) Efter att ha yrat omkring på Toys (omringad av skrikande ungar) tillräckligt länge för att få huvudvärk fick jag tag på några saker som förhoppningsvis kan vara till nöje för en liten påg

     

Nu blev det minsann så mörkt att det kunde vara kväll förbaskade regn!!

       

Tjingeling!




Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

vincentsetter


Ovido - Quiz & Flashcards