Alla inlägg under oktober 2016

Av Catja Lindeblad - 23 oktober 2016 16:10

Oktober börjar lida mot sitt slut och antingen är det för jag inte är lika mycket ledig nuförtiden eller för att hösten var sommar ett bra tag som jag tycker att jag inte hunnit med, på vissa ställen har bladen redan singlat ner till marken

 

Förr om hösten gick vi många o långa promenader, fikade ute i skogen, gick på fasan jakt med Vince (eller grod jakt )

 Nu ska man vara glad att man hinner ut till käglinge och där är inte så fika vänligt numera..nu står hundhatar gardet i bred front när man kommer dit..(liiite överdrivet)

 

I dag var vi i Arrie.. Walter i långlina halv tossig som vanligt, Vince spelade heldöv o åkte i koppel

Massor med hundar, människor, ungar, hästar och fiskare

 

Inte lika njutbart som vanligt, jag flög förbi en hundägare som sa precis det jag tänkte och jag tror hon hann se att jag höll med när jag susade förbi..

 

Det var tur jag inte hade släpat med nåt kaffe för det var inte läge alls för mys, speciellt inte efter att ha åkt kana på hästskit

Vince hade i alla fall den goda smaken att komma och se skamsen ut,   Walter vet inte vad det är för något, det har han inte tid med..  

Till sist tyckte jag min sura röst hördes över hela Arrie och då la jag ner och sen gick det ju lite bättre

Tacka sjutton för att man inte vill vara hos en sur matte ;-)

 

En som nog inte ville vara hos sin matte om han fått välja var en vacker dobermann hane, hans matte klippte till honom var gång han försökte flytta sitt huvud från mattes lår

Aha är det så man tränar fotgång tro?!?!

 

Nä, det får ta sin tid med W och även om jag fantiserar om att jag skulle vilja knipa honom lite när han håller på, så gör jag det inte, jag surar ;-) och det är förstås inte bra det heller..

 

Käglinge har vi varit gånger flera och jag har faktiskt inte sett till surtanterna nåt mer, hoppas bara inte det händer nån mer incident med fåren, så kanske allt lugnar ner sig..

 

Träffade på en kille med 3 Vorsteh varav den ena hade Epilepsi

   det är rätt konstigt och förhoppningsvis är det för man har en hund själv med den sjukdomen som man blir uppmärksam eller så har det blivit vanligare

         

Träff med Liam också så klart, denna goa påg.. och nu börjar dom snart komma i ordning i huset
 

Fint är det minsann och jag ser fram emot nån grillafton längre fram ;-)

     

Mina grannar fortsätter med att skrämma skiten av mig varenda gång dom stänger sin ytterdörr för dom stänger inte den som "vanligt" folk  

Det känns och HÖRS som om dom tar sats och vräker igen dörren och varenda gång tror jag nån sparkar in MIN dörr..

   

Lite har dom väl lugnat ner sig för i början åkte tavlorna ner i hallen och eftersom det finns MÅNGA barn och ungdomar i den familjen så är det MÅNGA gånger det sker och på olika tidpunkter under dygnet..

 

Ibland tänker jag att jag ska börja drämma igen dörren jag med halv sex på morgonen en söndag (typ 10 gånger i rad) men det är ju tokigt förstås..

 

Sen har vi det här med trappan hos dom, som en hord ELEFANTER!!

Ja, jag vet.. jag är en gnällkärring utan tvekan..;-)

 

En till granne ska flytta och det är trist, få se vem som flyttar in där då..

Kanske är det dags att flytta på fläsket för egen del, vi får se..

Fast trots allt så trivs jag här, vet minsann inte var jag skulle vilja bo..

 

Som jag skrev innan så är det slutet på oktober men nog tycker jag det är alldeles för tidigt för jultomtar och julmust men det tycker inte Konsum..jag lyckades sansa mig och gick raskt förbi, här är en som håller på traditionerna..(undrar just om saffrans semlorna har börjat säljas??)

 

För övrigt har jag börjat min process med att sluta snusa, är inte riktigt där än, men det är på gång..


Tjingeling!








Av Catja Lindeblad - 16 oktober 2016 19:33

Det är utan tvekan så att jag är en naiv person..en person som tror att människor inte med berått mod kan göra taskiga saker,visserligen har jag under livets gång blivit motbevisad på det kraftigaste och det gånger flera, men jag är tydligen ändå fast i tron att ingen gör nåt elakt med flit

 

Därför tappade jag hakan när en dansk uppfödare skickade ett meddelande till mig med frågeställningen om Walters uppfödare kände till att W har Epilepsi och hur länge denna känt till det..jag skrev långt och detaljerat tillbaka och att visst har uppfödaren känt till detta ,ända sen den 13/1 i år

 

Fick då tillbaka att hon hade åkt med tik till Kennel Dubliner för att para med Walters bror..uppfödaren där hade inte pratat alls om W, inte berättat någonting

Parningen misslyckades pga Tikens ovilja (smart tös)

 

Dessutom berättade hon att de två senaste kullarna är tagna efter hane vars syster har EP..

 

Fatta hur ledsen jag blev! Nu vet inte jag exakt hur nära genetiskt man måste vara för att föra vidare detta anlag men tror att kullsyskon/syskon räcker..åtminstone tyckte den danska uppfödaren det och tänker hoppa den planerade parningen med Walters bror..Bra där!

 

Hur kan man göra såhär?? Utsätta valpköpare för denna jävla sjukdom!

Penningkåt säger jag.. Empatilös säger jag också och så drämmer jag till med oseriös..

 

För hur ska man få bukt med denna sjukdom om inte alla tar ett ansvar och INTE avlar på sjuka gener

 

Tyvärr är det ju så att EP är en uteslutningsdiagnos, du har inget blodprov, ingen direkta undersökning att falla tillbaka på

 

Krampanfall kan ju ha många orsaker men när du har uteslutit alla tänkbara orsaker så är Ep ett faktum..och det är ju där det blir knepigt

Det finns ett hälsoprogram på setter, där finns Ep omnämnt men bara som rekommendation att inte avla

 

De andra sjukdomarna som finns i detta hälsoprogram finns det tester som måste vara klara för att kunna avla..Så det är lurigt och man får helt enkelt lita på att uppfödaren är seriös och vill rasen väl..

Min uppfattning nu om Walters uppfödare är det jag skrev innan och hon kan då inte vilja rasen väl..

 
Tack o lov för Vincents uppfödare som jag känner som en rakryggad ärlig person och som jag fått två härliga settrar från och då som det verkar den danska uppfödaren, finns säkert fler och dom måste man framhålla och bannlysa dom andra!

Naturligtvis kan det hända olyckor, men tar man bara sitt ansvar där i från, så är det gott nock

 

Har gått o ältat detta ända sen jag fick veta och jag känner att nåt måste jag göra, detta är inte ok..  

Walter är Walter och jag älskar honom och skulle inte vilja vara av med honom ens om någon erbjöd mig nu annan frisk hund istället för honom..

 

Men om jag var på väg att köpa valp och man misstänkte Ep så skulle jag aldrig köpa, det tar för mycket av din själ o ditt hjärta och det är ju därför jag blir så ARG.. att utsätta andra förhoppningsfulla valpköpare för detta är min själ omänskligt..

 

Walter har nu passerat 9 veckor och jag är så glad för det, känner mig så tacksam..

   

Helgen är nu färdigarbetad och lite kusligt har det varit att gå hela den vägen till jobb..visserligen har jag alltid haft ett gott förhållande till clowner

Men dessa clowner som nu sprider oreda verkar inte vara av den roliga sorten och där jag går är där många buskar att hoppa framför

 

Så nu har man en sak till att oroa sig för..folk är fullständigt vettlösa

Så det här med att beväpna sig själv är inte helt främmande kan jag säga

Rättsväsendet har helt tappat greppet och polisen, ja, stackars dom..

 

Tur till Vellinge i förra veckan för att träffa dom stora och den lille

Inskolningen går bra och det verkar som Liam funnit sig tillrätta och det är ju skönt

Skönt var det också att jag fick finåka i bil både dit och hem ;-)


Hem får vi alltid åka bil, fast nu känner väl sonen att eftersom dom flyttat blir det att jag får både åka tåg OCH buss för att nå målet att då viss kompensation måste ges ;-)

Man får kanske flytta till Vellinge jag med så är HELA släkten samlad (nästan)


Fast jag trivs bra där jag är faktiskt det är ju det här med naturen, fast Vellinge har väl natur också förstås ;-)


Träffade på Boris och hans lillebror i hagarna på 4h gården

 

Nu är det staket runt om.. undrar om dom ska göra nåt åt denna fina gård eller det bara är för att skydda alla som hänger där inne vid gården, ser att taket på ladan håller på att ge sig


Det är verkligen sorgligt att Malmö stad har struntat i detta, en sån fin gård..

 

I morgon är det träff med favorit pojken igen, tänk vad stor han blivit mitt lilla hjärta!


 

Tjingeling!







Av Catja Lindeblad - 12 oktober 2016 10:41

Det blev nog för mycket för mig, det här med att gå på en söndag, så ett par timmar efter jag börjat jobba flög dom på mig, bacillerna..förmodligen var immunförsvaret nere på grund av chocken..;-)  

Det började lite försynt med att jag frös och jag fryser aldrig!!

Sen kom huvudvärken och rasp i halsen

Gick hem vid 05
 

När jag vaknade sen kände jag att det definitivt var rätt beslut, värk i kroppen till och med under fotsulorna..

 

Är fortfarande inte bra och är så trött så att det gränsar till koma..  

Att då ha en hund som pockar på uppmärksamhet är inte helt lätt..  

Vince är gammal nog att finna sig i en tillfällig situation..

Walter pissar på allt som inte är till hans fördel och en sjuk matte är det inte..  

Kan bara tacka dom högre makterna att det inte var maginfluensa, fast jag hade väl fått stappla ut ändå med en spann under hakan! Huvaligen!!

 

Men vi klarar oss nog ändå..värre var det för denna stackars kvinna som fastnade på Hansa's toalett och dog

Dagarna innan hade hon fått avslag på utökad assistans vid toalettbesök..Fy fan säger jag bara!

 

Det är så det är nu för tiden assistans timmar ska dras ner på direktiv av regeringen och försäkringskassan verkställer..

Vakten som skulle kolla ALLA utrymmen innan stängning sket i det och ett dödsfall var ett faktum

 

Det är sannerligen hårda tider nu och de svaga får inte det de behöver för pengarna räcker inte till..

Man kan undra hur det ska sluta! Så vad är en liten bacill mot detta, slätt ingenting!

 

I lördags träffade vi Elliot med familj som numera är bunkeflo(are)  

En trevlig tur i käglinge och lilla Esther hade fullt upp med alla hundarna, men det klarade hon fint, vi sa det redan när hon var liten att hon skulle bli hundinstruktör, hon har det i blodet ;-)

   

Ett inlägg jag skrev på FB när jag skrek ut att W har klarat 8 veckor gav mig viss ångest för jag tänkte att nu har jag minsann utmanat ödet och det rejält och det kommer att komma ett anfall nu..men än så länge hankar vi oss fram och jag blir så glad varenda morgon jag vaknar och han ligger där som en bromskloss antingen över mina ben eller bredvid mig och allt är lugnt

           

För någon vecka sen var jag på Hööks och köpte Hyaluron 365 ett kosttillskott som innehåller glucosamin MSM och hyaluron och jag tycker det har gjort susen naturligtvis är det säkert en kombo med hans behandling med akupunktur och vattentrask, men han har blivit lite mer valpig och är den som startar upp bus och det gör mig ännu gladare  

Det är så härligt och se när han skuttar fram till W och buffar på och snor hans leksaker och ska sno kopplet när vi är ute och går så ja Hyaluron 365 är grejen!

 

För övrigt har det varit allmänt gråmulet och kalla regndroppar men idag ser det ut som om solen kämpar sig fram..få se vad jag orkar idag då

 

Tjingeling!




Av Catja Lindeblad - 6 oktober 2016 08:47

Kärt barn har ju många namn som bekant och det senaste på Walter är just Walfred, och jag tyckte det var rätt käckt faktiskt och eftersom Walle inte gillar sitt riktiga namn eller smeknamn för den delen, så skulle kanske Walfred funka bättre..men bara kanske för jag är egentligen skittråkig enligt Walle och då kan det ju kvitta vilket namn jag har på honom

 

Kanske om JAG byter namn och blir en annan person, en person som pratar med ljus röst samtidigt som jag hoppar upp och ner  fast man ska inte prata så mycket heller och det gör ju jag, om jag inte pratar veckans matsedel med hundarna så gurglar jag om nåt annat ;-)

 

Det är mycket att tänka på i det här med att träna hund och en sak som jag har fullständigt glasklart för mig är att det går inte att göra som jag gjorde med Vince och ändå gör jag det..

 

Därför är det bra att vi går på kurs och får nya namn ;-) än så länge bara Walle men vem vet nästa gång är det jag som får det ;-)

 

Mitt ordinarie schema rullar på och när jag tittar på mitt schema så är det tröstlöst som en november månad..förhoppningsvis kommer jag in i det snart, det får jag sannerligen hoppas..

 

Min favoritmånad började bra, krispigt och härligt på morgonen sen blev det mindre krispigt förstås men vi härdade ut sen blev det så där härligt mulet igen, fast du solen du får gärna titta fram igen nu när temperaturen sjunkit..helt ok för mig alltså!

 

Buslivet här i vår lilla by fortsätter precis som inne i Malmö och det verkar inte ha nåt slut tyvärr och hur ska det bli det undrar ju jag  

Häromdagen när vi stod och väntade på bussen så var det ett gäng ungdomar vid busskuren, det var det sedvanliga "visa upp sig" beteendet med kicksparkar och annat trams men denna gången mot två töser som var med gänget, jag sa ifrån fast jag hade lite kill i magen och just den känslan hatar jag, vill INTE känna mig rädd men jag var tvungen och säga nåt fastän tjejerna skrattade under tiden dom fick några rejäla sparkar av en och samma kille, skrattet var inte precis hjärtligt och jag förmodar att dom hade fått ännu fler sparkar om dom INTE skrattat

 

Killarna svassade runt hundarna och till sist sa jag att om dom inte slutade nu så blev mina hundar förbannade, på frågan vad dom då gör svarade jag att dom bits..

 

Det blev lite mer hanterbart efter det..sen fick dom för sig att jag förstod arabiska och det kan dom ju få tro, det behövdes egentligen ingen språkkurs för att förstå vad dom sa, det räckte med kropps språket..

 

Nä, man får väl beväpna sig med något kraftfullt förutom hundarna ;-) tårgas kanske?

Tänker lite på det här med rädslan är det åldersbetonat kanske?  

Kommer ihåg mammas hysteri när jag gått hem från stan mitt i natten och då på den tiden var det hyfsat lugnt, klart det hände nog saker men inget som jag tänkte på och jag tyckte helt klart morsan överdrev ;-) Så är det så nu tro? Är det min hysteri som inbillar mig saker, tidningarnas drev?

 

Ska man tro tidningarna och FB alla inlägg så är det jordens undergång som närmar sig

 

Men man ser ju lite själv och det är INTE vanligt ungdoms bus det är värre saker och det må vara att man blivit extra rädd ju äldre man blivit,men nog tusan har det blivit ett tuffare klimat med både grövre våldsbrott och annat skit och det faktum att kvinnor värderas mindre och mindre gör ju en betänksam för det är den uppfattning jag får när våldtäkter får gå obemärkta förbi, att släppa dessa män som våldtagit en rullstolsbunden kvinna gör mig kräkfärdig!

 

Det som också gör mig om inte kräkfärdig så förbannad är det faktum att hundar anses orena och människor som beter sig som om jag går omkring med nåt jäkligt äckligt..MINA hjärtan det är som att säga att JAG är äcklig och det tycker dom förstås

 

Har aldrig råkat ut för det innan på jobb trots vi har många olika nationaliteter och religioner, vi har alla kommit överens och de som är hundrädda eller inte gillar hundar får slippa närkontakt med hundarna och vi kan ändå både stå nära varandra och prata och jag har aldrig känt att dom ogillar hundarna eller mig för den delen..

 

I  onsdags morgon kom en ny städerska till jobb, jag frågade henne om hon var rädd för hundar eftersom Vince låg kvar i köket och jag var i tvättstugan..  

Hon svarade att det var ok..

Sen kom hon och bad mig ta hundarna och att hon missförstått frågan, självklart hämtade jag hundarna..alla ska känna sig bekväma och för mig är det ingen stor sak, helt ok med andra ord..  

Sen hade hon sagt till min kollega att det var harem och att hon var tvungen att duscha (?)

 

Efter en kik på islam guiden så är det saliven på hunden som är harem dvs man måste tvätta kärlet hunden dricker ur 7 gånger o inga pussar då förstås, fast det var ju knappast aktuellt för hennes del, att vistas i samma rum är inte harem fast jag kan ha fel, väldig klyddigt att utläsa ur denna guide, det kunde vara si och det kunde vara så..det var som att läsa ur ett stenålders protokoll om det nu fanns protokoll på stenåldern, hur som helst kommer denna person fler gånger ska jag förklara för henne att hon får tycka precis vad hon vill och hundarna slipper hon, men den skiten kan hon hålla för sig själv hepp!

Hundskiten alltså..;-) :-)  


Sonen och svärdottern och lille Liam har nu flyttat till sitt fina hus, lite grejer på sin plats men fortfarande kartonger både här och där såklart och badrummet är inte klart

Men fint är det ändå  

Liam har börjat inskolning på sitt nya dagis och jag hoppas det ska gå bra, inte helt lätt när man är liten med allt det nya..men han är som Walle (Walfred) inget fastnar på honom..;-) inget som man inte kan kasta av..

 

För övrigt skriver vi sju och en halv vecka utan anfall och jag försöker att inte tänka så mycket på det vare sig positivt eller negativt  

För det är ju lite så om man börja tänka på att EP mirakulöst försvunnit, om man lockas med i den tanken så blir kraschen desto större när anfallet kommer, för kommer gör det, det är en lurig sjukdom, så vi flyter på dag efter dag..men ändå alltså det är underbart, ljudet av hundkroppen som dunsar i golvet börjar blekna..tack för det!

 

Tjingeling!





Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

vincentsetter


Ovido - Quiz & Flashcards