Direktlänk till inlägg 16 oktober 2016

Att man bara kan..

Av Catja Lindeblad - 16 oktober 2016 19:33

Det är utan tvekan så att jag är en naiv person..en person som tror att människor inte med berått mod kan göra taskiga saker,visserligen har jag under livets gång blivit motbevisad på det kraftigaste och det gånger flera, men jag är tydligen ändå fast i tron att ingen gör nåt elakt med flit

 

Därför tappade jag hakan när en dansk uppfödare skickade ett meddelande till mig med frågeställningen om Walters uppfödare kände till att W har Epilepsi och hur länge denna känt till det..jag skrev långt och detaljerat tillbaka och att visst har uppfödaren känt till detta ,ända sen den 13/1 i år

 

Fick då tillbaka att hon hade åkt med tik till Kennel Dubliner för att para med Walters bror..uppfödaren där hade inte pratat alls om W, inte berättat någonting

Parningen misslyckades pga Tikens ovilja (smart tös)

 

Dessutom berättade hon att de två senaste kullarna är tagna efter hane vars syster har EP..

 

Fatta hur ledsen jag blev! Nu vet inte jag exakt hur nära genetiskt man måste vara för att föra vidare detta anlag men tror att kullsyskon/syskon räcker..åtminstone tyckte den danska uppfödaren det och tänker hoppa den planerade parningen med Walters bror..Bra där!

 

Hur kan man göra såhär?? Utsätta valpköpare för denna jävla sjukdom!

Penningkåt säger jag.. Empatilös säger jag också och så drämmer jag till med oseriös..

 

För hur ska man få bukt med denna sjukdom om inte alla tar ett ansvar och INTE avlar på sjuka gener

 

Tyvärr är det ju så att EP är en uteslutningsdiagnos, du har inget blodprov, ingen direkta undersökning att falla tillbaka på

 

Krampanfall kan ju ha många orsaker men när du har uteslutit alla tänkbara orsaker så är Ep ett faktum..och det är ju där det blir knepigt

Det finns ett hälsoprogram på setter, där finns Ep omnämnt men bara som rekommendation att inte avla

 

De andra sjukdomarna som finns i detta hälsoprogram finns det tester som måste vara klara för att kunna avla..Så det är lurigt och man får helt enkelt lita på att uppfödaren är seriös och vill rasen väl..

Min uppfattning nu om Walters uppfödare är det jag skrev innan och hon kan då inte vilja rasen väl..

 
Tack o lov för Vincents uppfödare som jag känner som en rakryggad ärlig person och som jag fått två härliga settrar från och då som det verkar den danska uppfödaren, finns säkert fler och dom måste man framhålla och bannlysa dom andra!

Naturligtvis kan det hända olyckor, men tar man bara sitt ansvar där i från, så är det gott nock

 

Har gått o ältat detta ända sen jag fick veta och jag känner att nåt måste jag göra, detta är inte ok..  

Walter är Walter och jag älskar honom och skulle inte vilja vara av med honom ens om någon erbjöd mig nu annan frisk hund istället för honom..

 

Men om jag var på väg att köpa valp och man misstänkte Ep så skulle jag aldrig köpa, det tar för mycket av din själ o ditt hjärta och det är ju därför jag blir så ARG.. att utsätta andra förhoppningsfulla valpköpare för detta är min själ omänskligt..

 

Walter har nu passerat 9 veckor och jag är så glad för det, känner mig så tacksam..

   

Helgen är nu färdigarbetad och lite kusligt har det varit att gå hela den vägen till jobb..visserligen har jag alltid haft ett gott förhållande till clowner

Men dessa clowner som nu sprider oreda verkar inte vara av den roliga sorten och där jag går är där många buskar att hoppa framför

 

Så nu har man en sak till att oroa sig för..folk är fullständigt vettlösa

Så det här med att beväpna sig själv är inte helt främmande kan jag säga

Rättsväsendet har helt tappat greppet och polisen, ja, stackars dom..

 

Tur till Vellinge i förra veckan för att träffa dom stora och den lille

Inskolningen går bra och det verkar som Liam funnit sig tillrätta och det är ju skönt

Skönt var det också att jag fick finåka i bil både dit och hem ;-)


Hem får vi alltid åka bil, fast nu känner väl sonen att eftersom dom flyttat blir det att jag får både åka tåg OCH buss för att nå målet att då viss kompensation måste ges ;-)

Man får kanske flytta till Vellinge jag med så är HELA släkten samlad (nästan)


Fast jag trivs bra där jag är faktiskt det är ju det här med naturen, fast Vellinge har väl natur också förstås ;-)


Träffade på Boris och hans lillebror i hagarna på 4h gården

 

Nu är det staket runt om.. undrar om dom ska göra nåt åt denna fina gård eller det bara är för att skydda alla som hänger där inne vid gården, ser att taket på ladan håller på att ge sig


Det är verkligen sorgligt att Malmö stad har struntat i detta, en sån fin gård..

 

I morgon är det träff med favorit pojken igen, tänk vad stor han blivit mitt lilla hjärta!


 

Tjingeling!







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catja Lindeblad - 21 januari 2018 18:19

Året första inlägg 2018 Kan detta året månne bli bättre än förra tro??   Det började lite sisådär kan jag säga när min sons farmor blev akut dålig, livet är skört och det kan gå hiskeligt fort från lite krasslig till skarpt läge   Det ver...

Av Catja Lindeblad - 26 december 2017 16:00

Då var det klart då..Julen   Denna julen arbetade jag och förträngde ALLT om tomtegröt o sill och julklappar   Fast vi tjuvstartade julen på torsdagen så det blev allt det där ändå och min julklapp blev jag väldigt glad åt, älskar korgar med d...

Av Catja Lindeblad - 5 december 2017 18:49

Julstöks månaden har börjat och med det menas december,ingen snö i sikte och det lär väl bara komma regn här nere och det är jäkligt trist säger jag bara, ett år gnällde jag väldigt mycket över snöbristen och några veckor senare kom snö i överflöd..m...

Av Catja Lindeblad - 18 november 2017 18:15

Hoppsan! Det har minsann redan blivit november utan jag knappt fattat hur det gick till   Förstår precis vad min mormor menade när hon sa tiden gick fort,fort Hinner knappt med att tänka ;-)   Det är mycket man fattar när man blir äldre ...

Av Catja Lindeblad - 25 oktober 2017 18:06

Det är väl bara att gilla läget med regn,regn,regn..eller inte Min favorit månad har nog regnat bort för inte brukar väl oktober vara på detta viset??   Har saknat Vince extra mycket dessa veckor, hösten var vår tid, det är Walters tid också f...

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

vincentsetter


Skapa flashcards