Direktlänk till inlägg 31 december 2016

2016/2017

Av Catja Lindeblad - 31 december 2016 23:23

Förmodligen har jag någon gång i mitt liv tyckt att nyårsafton varit den roligaste kvällen på hela året

Kanske, när jag var typ 15 år eller så

 

Leffy var skotträdd efter att ett par ungar kastade en raket under magen på honom.. sen tog liksom det roliga slut för min del då där vid 16 års ålder

 

Sen hade jag ett försök till nyårsfirande när sonen var typ 6-7 år.. det gick helt åt skogen

En kille i sällskapet satte raket i en flaska och tanken var nog att den skulle gå rakt upp men den gick mot oss på terrassen

Höll nästan på att strypa sonen i ett desperat försök att skydda densamme, inte såg jag något heller och det var inte brist på glasögon utan all rök som omslöt oss

 

Sonen klarade sig, värre var det med mig som hamnade på akuten med 3-dje gradens brännskada på ben och fot..raketuslingen hamnade i min ena sko (sånt händer bara mig) och det började brinna i byxan

Intressant upplevelse minsann, akuten en nyårsafton.. för intresserade så cyklade jag dit det var ju liksom ingen som kunde köra och så farligt var det ju inte tyckte jag och JAG hade bara druckit ett glas champagne

 
Inte så kul att ringa till jobb o berätta att man inte kom o jobba på ett bra tag, typ 3 månader..

 

Nä, nyårsafton är inget för mig och kommer nog aldrig bli

Faktum så hatar jag det och jag förstår folk som flippar och förlorar besinningen och gör tossiga saker av ilska..

Hade nu bara smällandet varit när det är tillåtet dvs mellan 18-00 så ok

Men detta jävla smällandet hela jävla tiden

Skit på er!

 

Walter är inte cool längre för så klart smällde dessa hjärnbefriade människoliknade varelser rakt mot oss och tyvärr! stannade jag till och obehaget blev så mycket mer, men vad sjutton ska man göra? Det var en reflex..han började kasta sig i kopplet men jag lyckades vända på ett tjusigt sätt(?) och fick honom hyfsat lugn, där var jag tacksam över att Vince klarade det så mycket bättre..in kom vi..

 

Tyvärr hann dom inte göra något mer än en ynka kiss så det blir många timmar dom får hålla sig innan vi vågar oss ut..

 

Nä, sluta sälj skiten säger jag bara och ha en gemensam uppskjutning vid 00..

 

Så nu sitter jag och väntar in bomberna..ska INTE titta på Walter

Musiken är på så grannarna kommer väl snart att ringa på eller inte..

 

Morgonturen tillbringades i Falsterbo och det började med att Vince fastnade i taggtråd och satt som en staty och jag hann tro både det ena och det andra som tur var hade han täcke på sig men det väl förstås därför han fastnade..

 

Sen hann vi få en härlig tur innan nästa incident och allt handlar om löplinan jag envisas med att använda på W för jag vill att han ska bli bättre på inkallning innan jag låter honom springa på egen hand

Stackars T fick foten på den precis i samma ögonblick som W drar i väg och stupar på sin post..och det känns kan jag lova, har gjort samma sak själv fast då gjorde jag det för att stoppa W det var bara det att det var med gummistövlar och det vet ju alla att det inte är så bra, det visste jag också men inte hjälpte det..  

Tänkte en stund att nu blir det ambulans hem till Malmö, men T kom upp på benen efter ett tag och kunde stapplande ta sig vidare

 

Det är sannerligen inte en enda tråkig stund med hundgänget..

 

Tolvslaget har passerat och jag tryckte ett ben i deras käftar och höjde volymen till max på allt och ja, dom har ätit upp det bägge två och vi har överlevt det värsta

 

Så då är det på sin plats att önska: ETT RIKTIGT GOTT NYTT ÅR 2017

Det gäller att skriva det ett par gånger nu 2017 2017 2017

 

Hade en dålig känsla för detta nya år men nu känns det lite bättre, kan väl inte bli sämre än 2016? Eller kan det? Jag har skålat i rosa bubbel bara det måste ju betyda ett jäkla bra 2017!

 

För övrigt på begäran lite recept ;-)

Kyckling i grönpepparsås

1 stekt kyckling eller kycklingfile

1 1/2 msk smält smör

1 1/2 msk fransk senap röres ner

3 msk kinesisk soja

2 1/2 msk grovstött grönpeppar

5 dl Creme fraiche

1 1/2 dl vispgrädde (vispad)

Allt rörs samman och hälls över kycklingen som ställs in i kylen ett dygn

In i ugnen 200 g i c:a 20 minuter

 

Räkor Indienne

1 kg räkor med skal

50 g smör

1/2 msk smör curry

en knivsudd cayennepeppar eller 1 tsk paprikapulver

2-4 pressad vitlöksklyftor

En bit purjolök

1 grön paprika o en röd

6 msk tomatpure

1 msk soja

3 dl vispgrädde

1 burk creme fraiche

Örtsalt

2 msk konjak

1 pkt lättstuvad bladspenat


Fräs smöret och blanda i curry och cayenne,vitlök och tunn strimmad purjo och paprika till att knappt mjukna

Tillsätt tomatpure,soja och grädde och koka ihop något

Rör ner creme fraiche och konjak och sist räkorna att värmas hastigt

Smaka av med örtsalt

Värm spenaten för sig och lägg i botten i formen med de heta räkorna över

Serveras med ris eller pasta penne och mango chutney


Smaklig spis ;-)

 

Med detta och med ögon som hänger ska jag nu stänga både radio och tv och se om det tystnat lite så mina stackars vovvar kan få gå ut och lätta på trycket..

 

Så nu håller vi tummarna för ett bra år, ett lagom år, ett år som bjuder på en smula glädje,rikedom och kärlek ;-)

 

Tjingeling!

Ps undrar just om jag vaknar 07 får sätta ALLA klockor!


 
 
Ingen bild

Tina

7 januari 2017 10:48

Tusen tack Catja för recepten 😊😉
Måste erkänna att jag är dålig på att skriva här men du ska veta att jag älskar din blogg😍 Du har så härliga bilder och det du skriver både gott och ont härligt!!! 😃 Ja nu hoppas vi verkligen på ett bättre 2017!!! Håller alla tummar och klor🍀🍀🐾👍❤

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Catja Lindeblad - 21 januari 2018 18:19

Året första inlägg 2018 Kan detta året månne bli bättre än förra tro??   Det började lite sisådär kan jag säga när min sons farmor blev akut dålig, livet är skört och det kan gå hiskeligt fort från lite krasslig till skarpt läge   Det ver...

Av Catja Lindeblad - 26 december 2017 16:00

Då var det klart då..Julen   Denna julen arbetade jag och förträngde ALLT om tomtegröt o sill och julklappar   Fast vi tjuvstartade julen på torsdagen så det blev allt det där ändå och min julklapp blev jag väldigt glad åt, älskar korgar med d...

Av Catja Lindeblad - 5 december 2017 18:49

Julstöks månaden har börjat och med det menas december,ingen snö i sikte och det lär väl bara komma regn här nere och det är jäkligt trist säger jag bara, ett år gnällde jag väldigt mycket över snöbristen och några veckor senare kom snö i överflöd..m...

Av Catja Lindeblad - 18 november 2017 18:15

Hoppsan! Det har minsann redan blivit november utan jag knappt fattat hur det gick till   Förstår precis vad min mormor menade när hon sa tiden gick fort,fort Hinner knappt med att tänka ;-)   Det är mycket man fattar när man blir äldre ...

Av Catja Lindeblad - 25 oktober 2017 18:06

Det är väl bara att gilla läget med regn,regn,regn..eller inte Min favorit månad har nog regnat bort för inte brukar väl oktober vara på detta viset??   Har saknat Vince extra mycket dessa veckor, hösten var vår tid, det är Walters tid också f...

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

vincentsetter


Ovido - Quiz & Flashcards