Alla inlägg under november 2015

Av Catja Lindeblad - 27 november 2015 14:17

Om det nu hade varit en vit vinter så kanske man(läs jag) hade blivit mer taggad på det här med att pynta eller åtminstone hade man (läs jag) kommit ihåg alla förberedelser inför detta som t.ex att putsa fönster, det har jag ju förvisso tänkt på länge,det är inte bara min dåliga syn som gjort att jag inte kunnat se ut..      


Nu blev det liksom panik i bygget för jag ville ju för en gång skull ha adventsljus stakarna på plats till 1:a advent, men det ser ut som det blir som vanligt igen..lagom till 2:a advent..men det är ju en tradition det med..Hepp

     

Det har ju regnat o regnat men så simsalabim så kom där lite vitt från himlen..vi fattade ju alla att det där skulle ju inte lägga sig..men jag bad till dom där högre makterna och si det la sig..blötsnö perfekt att göra snögubbe på..   nu gjorde jag inte det men jag släppte ut hundarna mitt i natten för att i synnerhet Walter skulle få upptäcka detta fantastiska och jag tror minsann han blev lika frälst i det som Vince och jag!

 

På måndag blev jag riktigt bönhörd det var en fantastisk dag och jag är så jäkla tacksam över att vi fick denna dag.. sol,kallt och snö..finns banne mig inget bättre, ja, det ska väl vara en krispig höstdag då..       

Nästa dag regnade allt bort:-(

Men som sagt en dag är bättre än ingen dag alls..

     

Walters träning har gått på sparlåga..tappade sugen ett tag och tänkte: VAD HAR JAG GJORT(gör jag) FÖR FEL..han biter o tuggar,hänger och flänger och är så in i helsike annorlunda mot Vince..och jag tänkte att jag måste ha sabbat honom när han var mindre..inte för jag kunde komma på vad jag gjort men ändå alltså..
 

Men så var vi i käglinge en dag och han lekte och jag kallar och HAN KOMMER! Walter fattade att han heter WALTER! jag nästan lipade av lycka

Naturligtvis gjorde han nåt bus precis efter han varit  lydig men det kvittar, det gäller att suga i sig när det går bra..och det gör det mellan varven  

Det är mest det här bitandet som jag tycker är så förbaskat jobbigt, mest är det när han blir uppjagad så det gäller ju för mig att inte bli detsamma..

Men vi klarar nog av det så småningom..

Det är ju en viss skillnad på att vara 7 månader och 6 1/2 år..


 

För övrigt ar det dags för den där glasbubblan i tre hela dagar..hoppas det går fort och sen hoppas HOPPAS jag på två semesterdagar då till jul för då blir det 17 lediga härliga dagar!

 

Tjingeling


Av Catja Lindeblad - 20 november 2015 21:32

Kom på att snart är det minsann 1:a advent..o som vanligt skriar jag: VA!! Redan?!?!  

Jisses jag måste putsa fönster o städa,städa..sist jag tvättade hittade jag julgardinerna längst ner i tvättkorgen, ja där har dom legat bra, prydligt vikta..(ja, faktiskt)  

Lådan med julsaker och ljusstakar står fortfarande kvar sen förra gången, inne på golvet i klädkammaren..så det är bara att sätta igång då..säga vad man vill, men förtar mig det gör jag då rakt inte..  

Städa förresten är det lönt ?? c:a två timmar efter denna stora ansträngning ser det min själ likadant ut..det är inte sant vad folk sa innan: Har du EN hund,kan du lika gärna ha två..

Den gubben går jag inte på två gånger så att säga, fast när DET blir aktuellt att tänka den frågan igen, så har jag förmodligen glömt det..  

För det finns ju en hel del positiva saker med det här att ha två hundar..dom gillar varandras sällskap..det räcker att EN hund är bra på inkallning,den andra följer efter..jag kan alltid skylla på att jag inte vill lämna mina hundar,de flesta vill inte ha in två STORA hundar i sin bostad så jag slipper gå på fest eller ut o svira;-)    

Känner mig hyfsat trygg när jag är ute

Får tonvis med goa pussar varenda dag..

Ja det finns hur mycket positivt som helst och bara tänk på all gratis peeling jag får av allt grus i sängen..ja, jag är sannerligen lyckligt lottad!

jag hoppas att bägge lever tills dom är typ 30..:-)

 

Eftersom jag älskar mina hundar har jag så svårt för folk som hatar hundar, som den gruppen "ungar" som gick förbi mig idag..om det var just mina hundar flickan med slöja menade det vet jag inte, men nog hördes det vida omkring hur mycket hon hatade hundar och jag höll väl på att säga nåt dumt jag med, men jag är bättre uppfostrad sanna mina ord!

Man kan tycka olika,jag tycker också saker men vissa saker håller jag för mig själv..  

Att man inte gillar hundar det är väl ok om man håller truten om det, för jag får samma känsla i kroppen som om nån hade sagt nåt fult om min son eller mitt barnbarn..hundarna är också min familj..

 

Ullared igår och vi tyckte att vi planerat allt så bra..en dag mitt i veckan,innan lön och allt

Men denna Ullareds tur var nog den värsta hittills om man tänker på folkmängden, så jäkla mycket folk!

Liam skötte sig med bravur så även sonen;-))

   

Listan tappade jag bort och miniräknaren på telefonen funkade inte, nästan som vanligt då med andra ord..det enda jag kom ihåg från min lista var RYGGSÄCK och det lyckades jag få ner i vagnen..sen snöade jag in på rengöringsmedel..(väldigt otippat) så summa summarum var nog att det mesta på listan kom i vagnen, det såg jag när jag hittade listan igen ihop knycklad längst ner i kundvagnen..  

Fast leksaker bommade jag på, till Liam då alltså..en säger EN julklapp inköpt och det var ju sämst hittills..kläder till Liam blev det också och till djuren förstås..till mig själv: godis och rengöringsmedel ;-))

 

När vi kom ut från Ullared stod det poliser där utanför, tungt beväpnade..då kände det rätt skönt att kunna komma hem och packa upp dessa rengöringsmedel..  

Väninnan höll hundarna sällskap och det tackar jag för

 

Svinkallt idag på eftermiddagen, vi var lite sena idag till vår runda i käglinge eftersom Vince skulle klippa klor hos bästa veterinären

Passade på att väga Walter också och fick en smärre chock 32,4 kg..ja, han kommer absolut att gå om Vince i både höjd o annat..  

Ska testa nytt foder till Vince och två gånger har han fått det och jadå det slinker ner, han gillar det, det gjorde W också som gjorde en djupdykning ner i den säcken fortare än jag andades..  


Snö är utlovad till Skåne men vi här längst ner har väl ingen sån tur..  


För övrigt håller jag tummarna för Simon i idol en duktig kille.. Martin vill jag också ha i final och Amanda såklart

 

Tjingeling!



Av Catja Lindeblad - 16 november 2015 10:53

Vår helg är avklarad och visst fattade man att det var FREDAGEN DEN 13 när nyheterna visade på stor katastrof..ofattbart!  

Då var ju det faktum att vi gick endast två personal pga ett missförstånd som en mycket liten katastrof..

Dessutom klarade vi oss helskinnade och kunde om än rätt trötta gå hem och lägga oss..  

Världen är upp och ner nu och jag kan säga att oron är inte helt obefogad..det är nog bara en tidsfråga tills nåt händer här hemma..Fy f*n för "människor" som gör onda saker!

   

Nästa natt var vi full styrka dvs tre och det var väl tur då att vi var just tre för då var det inbrott..inte hjälpte det med två hundar inte..

Två av oss stod dessutom bara en bit ifrån händelsen centrum när någon tryckte upp fönstret i personalrummet och snodde kollegas mobiltelefon,plånbok och datorn..

Inte för att vi hörde nåt, inte hundarna heller tror jag.. eller var det kanske därför Vince såg så ängslig ut..ja, några vakthundar är dom ju inte..  

Helt klart är att "någon" haft koll på kollegan och sen på oss när vi gick vår runda och slagit till när vi var upptagna..

Ingen kul helg med andra ord!

 

Besök hos barnbarnet gör ju en alltid glad så även denna gång trots att han inte var i toppform,stackars pojke, att ta sin medicin är inte kul  

Senare på kvällen verkade han må bättre och både åt o drack

Dagen därpå var det dock samma visa, men nu verkade ha vänt..det är minsann inte lätt med sjuka barn, speciellt inte när när man inte kan förklara att den där äckliga(?) medicinen är viktig att ta för att man ska må bättre..      

  

Veckans Walter får väl bli vår hysteriska kaninjakt, där enda glädjen var att den var död..kaninen alltså..även om jag tänkte hemska tankar om W också..saker mycket värre än blocket!

I över en halvtimme kämpade jag och Vince för att få Walter att släppa kaninen,men W han sprang iväg och använde sig av ALLA hagarna vid 4 H-gården..  

Vi gick iväg men W han brydde sig inte, han smaskade på kaninen när han inte sprang omkring och hade skitkul..jag gjorde minsann allt jag kunde och han kunde inte bry sig mindre..  

Till sist såg jag att han självmant släppte kaninen och började snusa runt då slog jag till efter två försök lyckades jag ställa mig mellan honom och kaninen och jollra sött HIT!

W han kom och jag kunde koppla honom..det kommer att bli lina även i inhägnade områden sanna mina ord!

Var arg i flera timmar;-)

 

Stackars Vince var helt ifrån sig efter denna dramatik för han trodde ju det var honom jag var arg på, det är det svåra med två hundar när den ena är lite tuffare än den andre och så klart när matte blir hysterisk, för det blev jag..det vet hela området..

 

För övrigt är kvällarna kalla (vilken befrielse) och dagarna regniga utom igår då det var ett fantastiskt väder..det trista var ju att jag inte fick ändan ur sängen i tid

Snö har utlovats men icke här nere vilket JAG tycker är jäkligt tråkigt!


 

Idag är det skoldags för W igen..och har vi tränat då? Japp det har vi men om det är tillräckligt för att visa oss på styva linan det är väl tveksamt..

Om man tittar på gamla kort så är Vince utan koppel var vi än är utom i stora staden..hur lyckades jag med det tro..??

 

W skulle jag banne mig inte våga ha lös på det sättet, han tycker allt annat än mig är mycket roligare..och jag vet precis vad jag måste göra träna,träna,träna..

 

Tjingeling!

Av Catja Lindeblad - 11 november 2015 16:15

Vår bostadsrättsförening har fått löv på hjärnan..dagligen och stundligen kör dom med löv fräs och med nån apparat som blåser iväg löven..HELA JÄKLA TIDEN!  

Löv som är så vackert och är det inte så att igelkotten behöver löv till sin vinterbostad??

Förutom det är det ett jäkla oväsen och är det nåt jag har blivit känslig mot så är det oväsen..eller förresten det har jag nog alltid stört mig på..oljud..  

En av mina grannar har lagt en planka för ingången allt för att hindra löven från att komma in..

Nåväl vi är känsliga för olika saker..löv är tydligen en av dessa i allafall på marietorp...  


När vi nu är inne på oljud så undrar jag när mina grannar har renoverat färdigt..ska det ta så lång tid..?? Jag menar ett badrum, ett ynka badrum..tycker dom har hållit på i evigheter,och man vet aldrig när dom stänger av vattnet eller el..kan bara hoppas jag INTE är i duschen när dom snor vattnet igen..  


Barnbarnet är fortfarande förkyld och som grädde på moset öroninflammation i bägge öronen..stackars pojk!

Tur det inte är som på min barndomstid när man stack hål på trumhinnan..DET var INTE kul!

Fick göra det MÅNGA gånger och det är väl därför man är lomhörd..  

Förhoppnings hjälper antibiotikan fort som attan så att han slipper ha ont


Käglinge tur idag och då fick jag väl gnällt lite då med..

Dessa tävlingscyklister,de skulle banne mig vara förbjudna..koppeltvång o annat skit finns, men är det nån som skulle ha koppeltvång så vore det väl dom..livsfarliga!

Nu hade jag som tur var bägge mina voffsingar kopplade, men vi stod och hade lite balansträning på sten precis vid stigen som går upp mot stora hagen och där kom dom i rasande fart,väldigt nära mig och jag tror nog inte han var beredd på att där skulle stå nån..det var nära ögat!  

Tänk om det hade varit ett barn där,nån hade lätt blivit skadad..

Nä, dom där får minsann cykla nån annanstans tycker jag..

 

Lite inkallning blev det idag och jadå det gick rätt bra även utan Vince's hjälp, Walter kom först;-)

Då hade jag ändå torra tråkiga foderkulor..

Det ska nog gå det här..det gäller i alla fall att ta till sig det när det går bra..positivt tänkande! (Nåt jag behöver öva på)

 

Walter träffade ny kompis en 5 månaders Aussie, kan hon hetat Elsa tro? (minne som en guldfisk) Kul hade dom i alla fall trots Vince som rusade efter dom med jakt skall;-) En tuff brud Elsa..  

Vi fick ta bussen hem, W var helt slut..och det är klart såg sen när vi kommit hem att vi varit iväg i tre timmar..(jisses)

Tiden flyger verkligen fram och som vanligt hinner jag banne mig ingenting;-)  


Väninnan och trisslotter igår och det ser dessvärre ut som vi får jobba lite till..sammanlagd vinst: 90 riksdaler..

Varför kan inte det vara vi som utbrister: plötsligt händer det!! Det hade ju varit toppen med tanke på nästa veckas ULLARED..men ack kvack!  


Övriga spänningsmoment i min lilla värld var när jag efter slitet med dammsugaren igår kommer in i vardagsrummet och ser att Walter tuggat på kudden och där fattades 1 1/2 knapp..hittade en halva (skarpa jäkla kanter) var inte helt säker på om det verkligen fanns två knappar men det som jag tänkte mest på var just dessa skarpa kanter..så sparrisen åkte fram..man måste alltid ha sparris hemma, bara så ni vet..  

Allt verkade ok idag,han gjorde allt vad han skulle i morse och inga konstigheter..

Denna lilla Walter som gör mig gråhårig..(har hittat tre till ;)

Man har iallafall inte tråkigt med en Walter..

 

Ikväll bänkar jag mig framför tv och ser bonde söker fru..Stefan gillar jag skarpt trots dåligt bordskick;-) och Modus efter det men en ännu bättre serie kommer imorgon 100 Code med Michael Nyqvist, det är grejer det..skitbra och som tur är så har dom ändrat tiden till 22 och det passar bra eftersom jag ska byta baciller med Liam imorgon..;-))

 

Tjingeling!







Av Catja Lindeblad - 9 november 2015 21:30

Helt klart har hundarna och jag olika åsikter om vad som luktar gott..  

Fårskit eller egentligen vilken skit som helst luktar INTE gott, så tycker åtminstone jag, hundarna tycker det luktar mumma..inte heller tycker jag gammalt surt vatten luktar gott, det visade sig att det tillhör Vincents favodoft..

Walter är mer en skithund  


Vår färd hem från käglinge igår blev med nedvevade fönster, men vi kom på att det luktade ännu mer avlopp då..

 

Brukar för det mesta ha Vincent kopplad när vi går utanför fårhagarna,dels därför det är mer folk utan hund numera och Vince tar stora rundor och kanske finns det folk som får hicka om de ser en lösspringande hund..ungefär som jag får hicka om det kommer "en sån där" och när det är vissa hundar med som också tar stora svängar, så hänger han gärna med dom istället, nu hade dessa voffsingar sovmorgon;-) och jag tänkte "vad sjutton klart Vince ska få kuta med dom andra" så på den vägen var det och HAN kunde INTE motstå groddammarna, speciellt inte den sunkigaste av dom, den som luktade gammalt avlopp och han var i princip svart när han kom tillbaka..  

Men jag höll modet uppe och tänkte att det mesta åker väl av och stanken, ja stanken försvinner nog..


Väl inne i fårhagen var det Walters tur att gnugga in sig i skit,  härlig geggig skit som fastnade både här o där, han passade även på att äta en del också..

 

Hela lägenheten stank men är det nåt jag måste göra när vi kommer hem från morgonrundan så är det att dricka kaffe..det kan ingen skit/avloppslukt ändra på!

  

Badade blev dom till sist bägge två        och inte bara dom,hundtäcke,halsband fick tvättas..nu säger jag bara: fasiken ska ta er om ni skitar ner er igen hunduslingar;-)

   

Idag var det kurs som vanligt..INKALLNING stod på menyn hyfsat gick det får man väl säga men W var inte helt på topp idag, lite ofokuserad och dissade mitt godis (kycklingfile,korv,mjukost) eller kanske inte dissade, men han tyckte andras godis var godare..nästa gång blir det torkade fiskbullar, helst ska det lukta lite för att få upp motivationen och jag som klöks av fiskbullar.. å andra sidan ska jag inte äta det, men huva denna lukt..fast ok kan jag sitta o dricka kaffe o äta macka i avloppslukt så kan jag väl stå ut med lite fiskbullar..  

Man får hoppas mina medresenärer på tåget tycker detsamma,jag får väl linda in fiskbullarna väl och så får jag inte glömma våtservetter!

Fast å andra sidan om jag luktar riktigt mycket av fiskbullar så kommer inkallningen sitta som ett smäck..vem bryr sig om vad andra tycker..det är ju som den gången på bussen när jag hade fickorna fulla med illaluktande hundgodis och tanten bakom mig frågade sin väninna om det var hon som luktade fotsvett..snacka om blickar som bränner i ryggen..;-)

 

Ledig nu ett par dagar och jag får väl ägna lite av morgondagen till att städa,detta eviga som aldrig blir "färdigt" men om väninnan ska dricka en kopp kaffe hos mig på kvällen får åtminstone köksbordet vara fritt från diverse saker och golvet och..


 

Barnbarnet är förkyld med feber och jag hoppas han är hyfsat friskt tills på torsdag så jag kan få pussa på honom utan att själv bli smittad;-)

För övrigt är det träning som gäller,nästa måndag ska nåt av allt detta vi tränat på sitta..


Tjingeling!



Av Catja Lindeblad - 4 november 2015 17:18

Det gick väl hyfsat i måndags, men Walter spelar gärna ut hela registret speciellt när jag står och lyssnar eller pratar med någon och klart han känner vibbarna från mig att jag helst av allt skulle vilja bita honom i örat när han håller på,typ dom vibbarna..fick rådet sist att istället för att gå i konflikt ställa mig på kopplet så att han inte kan hoppa upp på mig..visst det är bara det att jag hinner inte, så jag får antingen bli snabbare eller så får jag bita honom..;-)  

Därför blev jag rätt glad när instruktören sa att "Walter han gillar dig" efter att han gett mig en riktigt fin puss när vi hade "NEJ" övningarna..det kändes skönt att höra för ibland känns det lite tröstlöst..  

Nej övningarna har för all del ingen verkan på honom, han inväntar, sen ger han järnet..Hans namn faller inte heller honom i smaken,jag kan ropa mig blå, han får inte en endaste ryckning..  

Som idag när han stod o grävde efter "något"  och får tag i det och började tugga, jag hojtar NEJ,hoppar och skuttar och om jag så hade kastat en oxfile i huvudet på honom så hade han inte kunnat skita i det mer..så jag vände på klacken och tänkte fula tankar..mycket fula tankar..  


Det jag är mest rädd för är ju att det ska vara nåt dåligt han får tag på..just nu duggar dessa giftlarm tätt på fb, det är råttgift och fiskkrokar i köttbitar och allt jävla hemskt och man undrar ju om det är sant eller bara för att skrämma upp folk, oavsett så lyckas man ju med det..nu senast gällde det ribbans hundbadplats..  


OM det är sant finns det många hundhatande människor i Sverige just nu kan jag säga!

 

Vi fick i alla fall avslutat vår runda på ett positivt sätt, vi blev goa vänner igen..Vincent har full upp med att gjuta olja på vågorna eller vad man säger, han lägger tassen på W eller puffar mig på handen eller rumpan allt för att säga till oss "tagga ner"

 
Gårdagen blev inte alls som jag tänkt mig när jag vaknar vid 5 o mådde skitskumt..förmodligen har JAG ätit nåt som inte var bra för mig..trodde först att det var maginfluensa men efter jag kramat toastolen gånger två mådde jag hyfsat igen..trist läge var ju att förlora två nätter på detta, det blir ju konsekvensen av att man måste friska sig dagen innan.. det kan ju vara rätt svårt att både sjuka och friska sig samtidigt för inte visste jag att jag skulle må som vanligt idag..mystiskt och jäkligt surt!

 

Snart stundar min lediga vecka och vi ska träna,träna,träna..för nästa gång på kursen är det "inkallning" och då skulle det vara rätt fint om Walter vet att han heter Walter..


Tjingeling!



Av Catja Lindeblad - 2 november 2015 10:03

Hade jag nu skrivit detta under helgen så hade det blivit ett surt o grinigt inlägg,men jag har väl (nästan) ältat det färdigt..   som en lite kort resume' för jag måste älta detta lite till,så har det varit en del oro på jobb,när man jobbar nätter vet man ju inte fullt ut vad som pågår men man hör en del och märker på stämningen att nåt inte är som det ska..

Så det blev möte..jag hade tre saker att säga varken mer eller mindre..  

Sen blev det sammanställning av vad alla avdelningar hade sagt och så var det möte igen och på de dagar som jag hade planerat annat..jag menar jag planerar mina lediga dagar och dom är oftast fulltecknade..

 

Det som fick mig att gå i spinn var att "någon" då hade tyckt att jag skulle kommit in och att det var "för sorgligt o att jag borde skärpa mig"(?) hade personen sagt detta TILL MIG så hade det varit ok, jag hade fått förklarat mig och att dessa två dagar var upptaget till annat EJ ombokningsbara saker..men si det gjordes inte, smyga bakom rygg o snacka det är bättre det..  


Så hur är det på era arbetsplatser? Planerar ni era lediga dagar eller håller ni dom öppna så att ni kan komma in på jobb när som ??

 

Så nu har jag lite ångest,jag menar snart kommer mina lediga veckor och DOM är fulltecknade upp till ögonbrynen..bla är det Ullared och DET får man icke missa även om man blir fattig(are) dessutom har sonen tagit semester och hundvakt är inbokat..ska man kanske redan nu skicka ett mail till ovan nämnda "någon" om dessa dagar så hen vet och en kopia till chefen så HON vet..  

Eller ska man rentav sätta upp en lapp på anslags tavlan så ALLA vet vad man planerat på sin LEDIGA tid ??

 

Allvarligt talat så är det jobbigt, för om jag måste komma in på möte eller nåt annat igen och jag inte kan, det känns lite olustigt..:-(

Men nu har jag skrivit av mig och jag hoppas jag kan få ut det från huvudet..

 

I går hade vi äran att få vara på dop..dopdagen för Samuel, så lik sin bror Gabriel, dessa stora blå ögon,nåt för töserna att drunkna i sen när dom blir äldre;-) eller nu;)  

Stämningsfullt i kyrkan och med en bra präst som höll det lättsamt    

Mat och äppelpaj på det

Tyvärr slutade det trist med inbrott i bil och det var min svåger som hade den oturen..        

Mitt på blanka eftermiddagen,fortfarande ljust ute och folk i rörelse runtomkring och denna gång var det uppmärksamma människor som slog larm, annars kanske fler bilar hade råkat ut för samma sak..      

Det är så trist och man blir så förbannad att folk inte har respekt för mitt o ditt..

 

För övrigt håller löven att blåsa ner från träden och jag som alltid brukar älska detta känner ett visst vemod, kanske håller jag på att bli gammal på riktigt eller är jag bara allmänt trött på vissa saker..det är det här med tejpremsan för flugor..

 

Kurs i kväll och jag undrar jag..hur ska det gå?!?

Fast tilläggas skall att W skötte sig fint igår, inga väggar söndertuggade, inget alls faktiskt och jag blev så glad så jag nästan lipade;-)) det blev nån timme mer än han klarat innan så man var ju liite orolig;-))

 

Tjingeling!

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

vincentsetter


Ovido - Quiz & Flashcards