Alla inlägg under juli 2013

Av Catja Lindeblad - 30 juli 2013 21:40

Dessa dagar har verkligen gått i rasande takt..och det är verkligen helt ofattbart att jag varit ledig i snart 12 dagar..!!

Så sakta ner nu lite please..

För det är ju inte riktigt klokt att jag redan nu får panik att semestern "snart" är slut.. det är ju 23 hela dagar kvar..;-))


Varmt har det varit.. så varmt att det varit mycket måttligt med aktiviteter..för vem orkar göra någonting när det känns som om hjärnan kokar över bara man vrider på huvudet och man svettas ut typ 1 liter vid förflyttning..      

En natt var jag desperat och brist på annan svalka tog jag kyl klampen från frysen och la under fötterna..DÅ somnade jag..;-)

Trots detta har jag gillat läget och det har varit sparsamt med gnällande från min sida..      


I Lördags hade vi den stora äran att få träffa lilla Ninja och vi blev även bjudna på gofika av Ninjas matte o husse..;-)

Om man då trodde att det skulle vara en blyg viol som kom upp o träffade alla dom STORA hundarna så trodde man fel..en riktig tuff tös den där Ninja..;-) och en riktig sötnos..det ska verkligen bli roligt att få följa henne..;-)      


En riktig valp rusch fick jag då igen..det går som en berg o dalbana det där valp viruset..;-) ena stunden är jag fullt nöjd..nästa sekund vill jag bara borra ner näsan i varm valp päls och sniffa in valp doft o pussa på rosa mage..oj oj oj..;-)


Fast det där med mindre hund vet jag inte längre för NÄSTAN varenda mindre hund jag möter är som små monster som kastar sig fram med blottade tänder..

Häromdagen satte ju faktiskt Nicko..(pytteliten hund) tänderna i Vince bakben..

Visst har det mycket med ägaren att göra..men eftersom jag är så mesig med Vince och hade jag bara kunnat hade jag lyft upp honom i famnen vid varje hundmöte..;-)) så kan man ju tänka sig att det hade varit förödande för den ev mindre hunden..nä, egentligen ska jag ha en STÖRRE hund..en Grandis kanske..


Denna dag var en utflyktsdag och den gick till Kristianstad..   i det stora hela hade vi tur med vädret lite regnstänk när vi kom fram och en regnskur så vi fick skula lite men sen så helt ok..     fram till sista fikat då det bara blev kallt och sen blåste det upp till full storm och regnet vräkte ner som aldrig förr och ÅSKADE och jag är ju rädd för åska..Vince är INTE rädd..vilket är ju rätt så fantastiskt med tanke på hur jag beter mig..men när parasollerna började flyga omkring DÅ tyckte han det var dags att ge sig av.. och det gjorde vi..springandes genom en vägg av vatten..fy tusan det var inte nådigt!!

Tur vi var hyfsat nära stationen..;-)      

En väldigt trevlig dag med nya upptäckter..         (Skånekortet är skitbra) och ett hämningslöst ätande..;-))              


Nu är det snart hopp i säng...Vince har redan loggat ut..katterna däremot måste jag nog fjäska lite mer för..Melvin var skitsur när vi kom hem..  

Tjingeling!!





Av Catja Lindeblad - 25 juli 2013 11:28

Det var nästan lite chockartat att dra upp persiennerna i morse..MOLN..lite regnstänk..vafalls!!!

Naturligtvis är detta VÄLDIGT BRA för det där inomhus..det där som samlar sig i hörnorna..ja, inte bara i hörnorna utan överallt..katthår,damm och annat oidentifierat..hundhår har jag väldigt lite av faktiskt..;-)

Det är bara det att det är så förbaskat tråkigt..att städa alltså..;-)


Väninnan har erbjudit hjälp att sortera o greja..hon är snäll hon..annat är det med mig som inte ens tänkte tanken när väninnan hämtade hem burkar med målarfärg för att måla fasaden hemma hos sig..tur att hon har snällare väninnor som hjälpte henne..och skäms på mig..


Kan förstås skylla på värmen.. att hjärnan smält eller nåt sånt..


Tisdagen tog vi ta oss till Käglinge för ett svalkande dopp..Snickers var den som var mest i vattnet..     Vince har ju sina grodor, men även han fick lite inspiration och plaskade i sen blev han överväldigad och slet  sönder sin bad leksak..       och återgick till grodorna..;-)  


Gårdagen blev utflyktsdag..     kanske i varmaste laget men vi var väl utrustade med vatten och tänkte skuggiga platser i alla lägen, men det var inte helt lätt att hitta ett skuggigt café men vi hittade ett till sist, ett café för hundägare..;-)

Vanilj hjärtan till oss och en kanelbulle till hundarna..  


Ystad är himla trevligt och mysigt och det hade inte gjort ont nånstans om man bott där..      

Vi träffade på samma par med irländsk Setter som förra året..Åh sa dom : "det är ju Settern som badade i fontänen" jovisst VAR och ÄR det..Vince slängde sig i denna gång också..;-)  

Marknads kläderna hängde liiite för nära denna gång, så jag fick fort upp honom så han kunde ruska på sig en bit bort..annars kanske det hade blivit lynchstämning..;-)  


Vi avslutade som alltid på bäckahästen, detta underbara café och det blev som det brukar pilsner o räkmacka och sen klämde vi till med kaffe och kaka igen..hundarna fick grisöra..;-)    


En härlig dag sanna mina ord..;-)  


Nu ska jag ta mig samman och göra lite nytta denna molniga dag..varmt är det och kanske blir det åska..  


Tjingeling!!

Av Catja Lindeblad - 23 juli 2013 20:36

Det är det enligt SMHI om det tre dagar i följd är mer än 26 grader..o HALLELUJA det har det varit.  

Lite overkligt tycker jag det är, inte kan jag tro att jag befinner mig i Sweden..;-)  

Kvällarna är gudomliga minst sagt och att sitta ute i shorts o linne halv tolv på natten det ÄR verkligen helt fantastiskt..det är det..MEN inte fasiken orkar man göra någonting mer än just sitta, i skuggan helst..    

Fast jag börjar trilla in i trallen och jag kommer nog att bli gruvligt besviken om det slår om och blir en

högst ordinär svensk sommar på 16 grader (jag kommer ju att frysa ihjäl;)

Nä, låt oss få den här värmeböljan nu, låt den fortsätta, låt oss få känna på hur det känns att ha äckligt varmt ett par månader,låt gräset torka, låt det bli gult o fult ..ja, jag menar det verkligen..sen i slutet på Aug/September då kan det få regna lite grann..;-)      

(Fast det är helt ok om det regnar på nätterna)

 

I lördags tog vi oss till skogen..Skrylle..jag har tjatat på min son att vi måste dit..så han tänkte väl att nu måste vi få tyst på tanten,vi får åka dit..;-)    

Riktigt trevligt tyckte vi alla tre..svärdottern har varit där rätt ofta men både jag och son var noviser..och så var det ju skog..många träd att gömma sig under..    

Sedvanliga grillningen på kvällen med precis lika mycket kött som vi aldrig orkar äta upp..undrar vad det är som gör att jag aldrig lär mig..det blir ALLTID för mycket mat..fast jag är snabb att lägga in i kylen..så har jag middag nästa dag och det är såå bra..;-)        

En trevlig kväll som alltid..  


Dagarna mellan tills idag har varit en orgie i svett..men idag tyckte jag det var lite svalare..26/27..;-) så vi drog till käglinge och hoppade i plurret tillsammans med Snickers..kraften har återvänt..;-)

Vince tycker det är rätt jobbigt med värmen och är inte precis mat sugen..det är på kvällarna han lever upp..han är sin mattes hund..;-)  


För övrigt har vi kastat oss över häcken för att få en glimt av nya backen medlemmen Ninja..den allra goaste labben valp..fast så dramatiskt blev det inte, Ajas matte bjöd in oss så vi fick lite närkontakt med det nya livet..8 1/2 vecka..såå söt..;-)        


Nu en liten promenix med pågen min sen MÅSTE jag läsa nya boken..är glad över att jag hittat "ny" författare så jag har några böcker att läsa ifatt "Jussi Adler-Olsen"..."flaskpost från P"

Tjingeling!!


Av Catja Lindeblad - 19 juli 2013 08:03

Äntligen får man väl ändå säga..;-)   lite segt de där sista nätterna och det var en känsla av total extas jag skuttade ut genom dörrarna i går morse..inte bara för att det är härligt att ha semester (för det är det ju) utan för att jag klarade av det..;-) för sista månaden har jag banne mig tänkt att jag håller på att bli dement..åtminstone TROR jag att jag klarade det...avvikelserna ligger kanske o väntar på mig när jag kommer tillbaka..    


Men den tiden den sorgen..jag säger det igen SEMESTER..visst är det ett ljuvligt ord!!  


Det har varit en aningen tomt uppe på backen och det är ju en nackdel med SEMESTER..folk är inte hemma..vi är en liten men tapper skara där uppe..       åka någonstans tänker jag inte göra i år..och med det menar jag något längre..men dagsutflykter blir det tillsammans med väninnan och favotösen Coco..Vince behöver inte ens nämnas..HAN är ALLTID med..;-)) och det är så jag vill ha det..folk brukar spärra upp ögonen när man inte känner för att åka utomlands eller någon annanstans där man inte kan ha hunden med..  


Nu var Vince en vecka på pensionat förra året när jag åkte tillsammans med bästa arbetskamraten och det var underbart det var det och det gick hur bra som helst med Vince..men ändå alltså..;-)  


Denna första dag bjuder på mörka moln..(såklart) för även om jag gnäller över värmen så vill jag ändå ha sol, det är ju liksom poängen med sommar och SEMESTER..idag kan jag väl stå ut..mitt hem ser ut som en bombnedslag..det gör det i och för sig alltid..och de där planerna jag alltid har INNAN semestern att städa och sortera och göra allt tipp topp lyckades inte i år heller..

Men inte ska jag hänga läpp för det..har ju SEMESTER..


Igår på backen där vi för övrigt SATT rätt länge..     (ingen ide' att bli imponerad över att vi är ute 2-3 timmar) fick vi lite mer närkontakt med Simba..denna fina schäfer som haft en jävla start på sitt liv..liggandes i sin avföring och urin, sparkad och förnedrad..7 månaders helvete..och jag säger bara att det enda rätta straffet för dessa människor vore samma behandling!!

Nu är han räddad och vi hoppas vi kommer se mycket mer av honom!      


Miljökursens andra gång gick till bokskogen och jag kämpar på med min kamera..har nu upptäckt att jag har "scenval" med olika kategorier..där ibland "action".. vilket jag inte fattade förrän "action" var över..;-)        


Börjar bli lite mer vän med kameran dock..mina kompisar på backen får agera försöks kaniner..;-) så jag får veta skillnaden i de olika kategorierna..nästa scenval får bli "porträtt"..;-)    

T har hittad SIN kamera och DET är jag INTE lika glad över..;-))


Nu får jag sätta fart och gräva mig fram i lägenheten..undrar var dammsugaren är??  


Tjingeling!!


Av Catja Lindeblad - 11 juli 2013 16:34

Det är lite sommartorka här på bloggen och jag tänker ibland att det är väl ingen som är intresserad av att se hundar i allmänhet och Vince i synnerhet i alla olika vinklar..;-)  

Men så ibland får man en kommentar och som häromdagen en person som inte är så ofta på backen kom upp nästan enbart för jag inte skrivit på ett tag o "kanske hade det hänt nåt"..sånt är ju kul såklart att det trots allt är några där ute i cyberspace som gillar dessa hundbilder..;-)              


Så därför sitter jag vid tangent bordet igen och Vince tänder o släcker lampor..det gör han ALLTID när jag sätter mig framför datorn så egentligen är det hans fel att det går så långt mellan gångerna..för vem tusan kan sitta i blinkande ljus o skriva..;-))


Solen fortsätter att skina och naturligtvis måste jag klaga lite på det..det är FÖR varmt mellan varven..vi kan inte gå på långtur, iallafall inte som jag vill..

Passade på att väga Vince när jag vaccinerade honom 37,5 kg..vafalls..han har gått upp..;-)  

Det har i och för sig jag också gjort men jag vet ju precis varför..det är alla fika tillfällen..fast jag vet förstås varför Vince också gjort det..det är fler vårdtagare som bjuder på ost mackor..innan var dom bara två som ville bjuda nu har det tredubblats..så tacka sjutton för det..;-)

Men det finns inget jag kan säga om det..Vårdtagarna älskar att bjuda..Vince älskar att äta..End of story..;-)  


Fick en väldigt trevlig förfrågan för ett tag sen..att få följa med som "fotograf" på Jette Feldt's miljö kurs..och det tackade jag såklart JA till.. tänk att helt legitimt få fotografera allt vad tyget håller på det jag gillar mest..underbart!

Så första kurstillfället var i Arrie..himla trevligt och vädret var precis lagom för det var ju på kvällen..      


Min kära kamera S95 har fått gå i pension till min stora sorg men den har gjort sitt..när jag öppnade kameran lät det som ett tröskverk..  

Det är inte helt lätt att vänja sig vid en ny och än är vi inte vänner Sony DSC-RX100 och jag..men det kommer väl;-)

Har väldigt svårt när det kommer till nya saker..inte särskilt flexibel när det gäller sådana grejer..;-) nu kunde jag förstås köpt en likadan..det hade sannerligen blivit billigare..men man vill ju ha nåt som är ännu bättre och det lär denna vara..;-)

Son och svärdotter lotsade in mig bland alla kameror och nä det var inte helt lätt..

Grillning efter det och vin för att lugna nerverna..;-)    


Idag sken solen så fint igen och det blåste tack o lov så det blev promenad till käglinge och träff med två tjusiga dobermann brudar..;-)        


Fem nätter kvar att jobba..måtte dom gå fort!!  

Tjingeling!


Av Catja Lindeblad - 5 juli 2013 21:38

Nedräkningen kan man väl säga har börjat..5 arbetspass kvar..men först lite lediga dagar..;-)  


I dag fick jag känning av lite psykisk instabilitet så att säga..lös amstaff/pitbull..och jag ville bara slå..är det klokt,eftersom jag är närsynt tror jag att alla ser lika dåligt som jag och inte kan se eller för den delen höra vad jag muttrar om.. men det kunde nog hon/ägaren göra..och alla andra också för den delen..inte ok kunde jag känna själv när jag gick hem..men jag är panisk livrädd för dessa hundar..:(

Naturligtvis slog jag inte någon hund vill jag tillägga för protokollet..men känslan var där och så pratar jag högt för mig själv..ibland (ofta) vilket är nog så tokigt bara det..

Min terapi hund Tindra som var en fantastisk gudagod Amstaff har flyttat så vad göra??

Det är ju tyvärr så att dom hyggliga hundarna i denna kategorin blir drabbade av samma känsla av mig som dom som inte är så bra..


Kanske finns det nån terapi grupp för såna som mig..  


Solen har SMHI lovat ska komma dessa dagar och kan man då tro på SMHI??

Vi kan inte annat än hoppas..  

Fast då måste jag ju gnälla lite och säga att: inte så varmt please..för man orkar absolut ingenting..men a' andra sidan orkar jag ingenting annars heller så det kan kanske kvitta..;-))

Men för Vince skull så man kan ut o vandra..för det tycker jag inte vi har gjort på ett tag nu..och Vince hade banne mig gått upp i vikt..han väger minsann över 37 kg nu, närmare bestämt 37,5..det är förmodligen alla goda ostmackor från tanterna på jobb..;-)      


Min kamera låter som ett tröskverk när jag startar upp så det är HÖG tid att köpa ny..ja, jag bara måste..så nu är frågan, vilken kamera ska det bli denna gång då?

Har varit så nöjd med min Canon S95..en fantastisk kamera.. så det måste toppa denna, och det är rena rama djungeln med kameror, så hur ska jag kunna välja rätt..              


Imorgon blir det till att stiga upp TIDIGT..för det jag inte gjort idag måste jag göra imorgon vilket innebär allt..

Imorgon är det grilltajm med son och svärdotter och jag har varken gjort det ena eller det andra..  


För övrigt har jag faktiskt lyckats få hallon och minsann om inte dom var skitgoda..;-)    


Tjingeling!




Av Catja Lindeblad - 1 juli 2013 21:34

Redan den 1 Juli och en skarp(?) tillrättavisning över att jag inte skrivit här på ett bra tag fick mig att kasta mig ner vid tangent bordet..;-)
 


1 Juli och mammas födelsedag, om hon hade levt..men det gör hon inte.. så jag har tänt ett ljus och grattat i tanken och hoppas hon förlåter mig för att jag vaknade alldeles för sent för att åka ut till kyrkogården för lite blomstersättning..Vince fick gå före och jag tror nog hon tycker det var ok..imorgon får jag åka dit..


Midsommar har passerat och det blev full pott måste jag säga..ledig OCH vackert väder..

Det var minsann längesen det var den kombinationen..

Drog till käglinge för att titta på de"små grodorna" och med det menade jag mest små söta barn som dansade runt midsommarstången..
 

Fast Vince tittade mest efter riktiga små grodor borta vid sjön och där var MASSOR..   ibland undrar jag HUR mycket grodyngel han får i sig när han står där och slafsar..;-)  

Sessan var mest road av att svalka fötterna lite sådär lagom och eftersom vi trodde att det skulle åska fick vi bråttom hem..  

Fast inte blev det åska inte..utan en alldeles fantastisk kväll och jag tror nog inte jag gick in förrän det var becksvart ute..;-)      


Snart är det dags för ny valp att göra entré på backen och det ska bli hur spännande som helst och ja.. jag är avundsjuk..;-)

Aja kommer att ta hand om henne och visa henne alla hemliga tricks och hyss .. hur man äter upp något förbjudet på kortast möjliga tid..;-) eller hur man kan förflytta sig på 0 sekunder och vara försvunnen..   Vi ser ALLA fram emot att få träffa lilla Ninja..


MINA valp tankar fortsätter att virvla runt i min stackars skalle..ska jag eller ska jag inte..ibland tror jag att jag tänker för mycket..  

Fast vissa saker måste man tänka mycket på..det är inte bara att köpa.. och jag HAR ju faktiskt tre djur redan..och tänk om  Vince blir "bortglömd" en valp måste ha "egentid" och hur kommer min käre Vince att tycka då..   eller är jag bara "glyttig" nu??

EKONOMI.. har jag det för ett fjärde djur..kan jag då fortsätta att vara tjänstledig..? Ja, det är en del att tänka på och jag måste säga att jag är rätt fluktuerad..(ett nytt ord jag lärt, betyder växlande,skifta:)  för en tid sen var jag fullständigt övertygad om att det skulle gå..

Just nu, inte lika mycket, och då undrar jag om det är när det KAN bli verklighet..för det verkar som om det finns en han valp lös o ledig av rasen Cairn..

Ja ibland begriper jag mig inte på mig själv..;-))          


En ledig dag ska vi få njuta i hemmet lugna vrå..sen är det några arbetspass innan semestern..närmare bestämt sju..

Det är som alltid när det närmar sig semestern...man undrar hur man ska orka..          


För övrigt har Nora fått en knäpp ide', hon vill bara dricka vatten ur ett glas ståendes på bordet..och det är klart att kattstackaren ska få det..;-)


Tjingeling!

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

vincentsetter


Ovido - Quiz & Flashcards