Alla inlägg under september 2011

Av Catja Lindeblad - 17 september 2011 16:53

Lördag..ledig..och uppe med tuppen

Ställde klockan, men den fick ringa länge, länge..tänker ibland att det är jäkligt synd om mina grannar..  


Tanken var att sälla mig till kompis gänget vid 08-snåret..blev mot halv nio..men det kvittar dom var där, nästan alla..  

Himla kul att vi är så många och ännu roligare att alla kommer så bra överens..då tänker jag ju först o främst på hundarna..;) men även vi tvåbenta kommer överens..    

Vi är tre stycken nu som springer där med våra kameror..;)) Tina och Camilla


Sessans matte och jag är dom hysteriska..det märkte jag nu när Sessan och Vince stack efter kanin..(löjligt att ens tänka på att stoppa) vi vrålade, mest jag..hela gänget med Baloo's husse i spetsen kom springande..: "vi trodde det var slagsmål"..ja inte mellan Vince o Sessan utan ev livsfarlig främmande hund..                            


Så nu ska jag andas, yoga andas.. varenda gång Vince sticker..för det är inte hela världen, inte just där i alla fall..o han kommer faktiskt tillbaka snabbt..;)

Det är bara för jag blir både arg o rädd, mest arg..han SKA INTE..

Men inte vill jag väl skrämma slag på folk inte...


Lite träning sen: bakom, framför, backa..och så försöker jag få tillbaka lyckokänslan när han gick fint..leendet koppel var är du?!?

Allting är ju relativt..träffade på Chris en levnadsglad ungdom under året som slänger sig hej vilt fram o tillbaka upp o ner och hans matte har diskbråck..så Vince går fantastiskt fint om man jämför..men å andra sidan är Vince ett helt år äldre..;)            


Fick tagit lite bilder både på min gäst katt     

   

    och Elsa-Tindra,får lite kill i magen när hon tittar "snett" på mig men annars går det rätt bra, jag "vågar" hänga mig över staketet och kela lite..;)      


Fortfarande så trött, men helt klart bättre..

Så tills jag ska jobba igen är jag i skick som ny..  

Nu käk för oss alla och lite lördags mys..;)

Tjingeling!!

Av Catja Lindeblad - 16 september 2011 11:25

Bacillerna börjar sakta gå ur kroppen..men jisses vad jag är trött!!

Idag vaknade jag till min stora fasa 09:45..

Vince vaknade 10:00..;))

Tack o lov för morgontrött hund!


Se om jag kan sparka igång mig i dag..mycket att göra, lite som blivit gjort..  


Såg ett fantastiskt program häromdagen: blue collar dogs på Nat geo wild..hundar som höll koll på sin mattes diabetes, markerade cancer celler, var sin mattes öron och "vanliga" service hundar..fantastiska hundar, jag var rent lyrisk        


"Min" gästkatt ger mig ångest i vilket fönster jag än vänder mig, är hon där..lilla tösen

Den fattiga tittar in på den rikes bord typ..  

Rastplatsen som Kaspers husse snackade om är hittad..  

Nu ska jag ta mig samman, det är ju SOL därute..  

Tjingeling!

Av Catja Lindeblad - 12 september 2011 23:30

I går trotsade jag mina värsta rädslor bara för att få se reprisen av: "so you think...ÅSKAN!!

Tittar aldrig på tv när det åskar..men nu sket jag i det och kollade in min favorit som tog hem hela skiten..;) dessutom kom mina andra favo två, trea och fyra..så jag vet minsann vad som går hem i dansvärlden, för dessa favoriter plockade jag ut direkt när programmet började..  


Träff med 11-gänget minus Kasper, vet inte var den grabben håller hus, vet att hans husse pratade om nån rastplats någonstans, men jag "tappade" honom efter ett visst antal höger och vänster..             har inget lokalsinne överhuvudtaget, vilket blev ännu klarare i em när vi hade spårkurs

Ser dåligt gör jag också och inte har jag vett att ta på glasögonen (som ligger hemma på köksbordet o linserna i en ask)

Som tur var hade jag Jette hack i häl..och med det menar jag att jag hade sällskap i spåret..för vi var alla lika lost..;)  


Men vi hittade ut och tillbaks och Vince hittade sin anka och korvbitarna efter lite om och men..

Tycker detta är himla kul..nästa gång ska vi ge oss på att lägga spåret själv..      


Gick genom naturområdet efteråt, för det var i käglinge vi var..kända marker,tränade lite hopp och balans      

Träffade på ett gäng som tränade lydnad och snacka om halleluja moment när Vince och jag "seglar" förbi, han lös och vid sidan om mig..MUMMA säger jag bara!!


Det tog minsann inte slut där heller, för han gick hem i det "LEENDET" kopplet HELA vägen..!!!

Var tvungen att försöka filma det hela och vänder kameran UPP O NER..
 

Men ni får allafall en hint om hur det var..;))


Sen var vi knockade bägge två när vi väl trädde in i vårt krypin..min förkylning eller vad det nu är, som har varit i kroppen hela helgen börjar kännas mer o mer och jag tror nog det är feber på gång..jädrans skit!

Ska svepa i mig honungsvatten och Alvedon och sen hoppas vi på det bästa, men om man tänker efter hur många det är som nyst på en dessa dagar så är det väl bara att gilla läget..  

Tjingeling!

Av Catja Lindeblad - 9 september 2011 16:50

Dagarna rullar på..när jag jobbar är det fint väder, när jag är ledig är det regn..och jag bara längtar efter en sån där "krispig" dag med sol och fika korgen och inget annat på agendan än Vince och jag i en skog någonstans...


Köpte trisslotter "nostalgipaket"..60:- i vinst..det kommer jag inte långt med..


Möte på jobb häromdagen..inga julklappar i år..kan ni fatta..INGA JULKLAPPAR!!  

       

För övrigt gnetar vi på med det "leende koppel"..o ja nog tycker jag att det är fler gånger han går hyfsat än ohyfsat..;))

Träff med goa hundkompisar och en ny förmåga på backen: Boris..åh dessa ljuvliga valpar!  

Att jag helst vill vara bakom kameran än framför säger sig själv..;)) men ibland kommer man inte undan..                

Nu ett par liter kaffe, så jag kommer igång..

Tjingeling!

Av Catja Lindeblad - 6 september 2011 23:17

Träff med vårdhundsvänner idag, och det skedde i "stora staden"

Vince höll sig i skinnet och det gick faktiskt bra och med det menar jag att han inte stressade upp sig som förra gången vi var i stan..måste ju erkänna att gå där INTE tillhör mina favoritsysselsättningar..om jag inte har en jäkla massa pengar som jag kan slösa på en massa nödiga och icke nödiga saker..  


Fick till oss den "nya" kravspecifikationen- vårdhundsekipage..

Var jag matt innan så blev jag det ännu mer nu..

Vad sägs om:

Hunden ska kunna klappas av 1-2 personer samtidigt under 5 min

Hunden ska på signal hoppa upp i säng som är tom eller i en säng där någon ligger, bli kvar minst 30 min

Samma sak med fåtölj,soffa..här är vi ju klara, fast Vince vill helst ha säng,soffa för sig själv..;))

Hoppa över hinder..här är det segt alltså, en klumpig hund, min Vince..


Ligga kvar i 30 minuter

Stå på bord och stå kvar i 30 minuter

Tåla kvarhållande kramar i minst en minut..ja, det går bra, men det ska gälla även främmande människor..och där vet jag inte..

Klara trånga utrymmen

Tåla hastiga rörelser

Tåla omild behandling

Åka hiss

Gå i trappor och gå SAKTA..

Ta godis från hand, det är Vince expert på..;) sen står där: hunden får ej leta efter godis i FICKORNA..det är det enda han gör..  

Följsamhet

Miljöträning- underlag

Miljöträning-instabila underlag

Miljöträning-personer med avvikande beteende


Ej ta mat från bord

Passiva patienter: att på signal söka kontakt och vänta hos patient i 20 minuter..

Huvud i knä

Haka i hand..hunden lägger hakan i förarens hand för att kunna förflyttas av föraren


Glad o närvarande

Minska avstånd: hunden sätter tassarna på säng,stol, rollator och stå kvar

Apportering

Avlämning: hunden ska vänta i 30 sekunder innan den lämnar föremålet till patient

Bära i minst 5 meter

Draglek med patient

Backa med handtecken minst 1 meter

Avbryta aktivitet på signal

Olika positioner runt patienten


Gå under eller krypa under föremål

Koncentration på uppgiften, ej dra i koppel

Återhämtning: koppla av mellan passen

Uthållighet- ska klara 5 pass om 30 minuter

Inkallning..  


Trick: hunden ska kunna minst 5 trick

Som slutkläm: hunden ska vara frisk och välvårdad..

Nåväl, det är ungefär vad vi har haft innan,nu blev det bara mer ingående, men jag blev matt ändå..vi har liksom fastnat på det "leendet kopplet" och det är något vi bara MÅSTE sätta dit!


Vince var också matt, vi tog en tur extra efteråt och slutade med Kina mat på samma ställe där vi började och då låg han och sov..tiggde inte en gång..;)


Har precis upptäckt VEM det är som bitit  sönder min ryggsäck..MELVIN!!!  

Tagen på bar gärning!

Godnatt!

Av Catja Lindeblad - 5 september 2011 19:34

Undrar just hur mycket regn det kan falla egentligen..??

Finns inget stopp som det verkar, i morse var det rena monsun regnet...icke kul!!

Var tapper dock och gav mig upp på backen..Aja tittade ut en liten stund, sen vände dom igen så jag fick vara mol alen..alla hukade i stugvärmen..


I väg till stadens brus utan Vince och det måste vara månadens sensation, för alla jag mötte påpekade just det: VAR ÄR VINCE??

Man är sammanväxt med hunden..finns folk som inte ens känner igen en utan Vince..;))


Fick handlat det jag skulle..till sist, visst besvär var det och jag åkte buss en hel del, så det finns stunder helt klart då jag önskar mig både körkort o bil!

Blodpulver verkar vara svårt att få tag på, ska ringa runt lite imorgon..


När jag nu ändå var i närheten av en cykel affär tog jag mig dit.. inte blev jag klokare..hade tänkt på en, men blev hopplöst förälskad i en annan..(o ja man kan bli förälskad i en cykel) såklart var den hela tusen kronor dyrare...får tänka lite till..


Fick mail från vårdhunds instruktören..en grupp har gått för diplomering..17 stycken närmare bestämt..9 stycken klarade det..det som gick åt skogen var apportering och linföring..jaha tänkte jag, då är det liksom kört då..att gå fint i koppel, leende koppel, fot..kvittar vad det kallas för, det blir inte bättre för det..:(

Tröstar mig med att en arbetskamrat sa: Vince drar väl ALDRIG i koppel här på jobb..var glad en minut sen tänkte jag på att han nästan aldrig går i koppel på jobb..inte så mycket att dra i då..;)

Nåväl har annat o bekymra mig för o det är "lång" tid kvar..


Idag träffade vi på en ny kamrat på backen: Maja..Elliot blev blixtförälskad!          

Elliot   var så bussig så han stötte upp kanin till Vince och Sessan som gladeligen tog emot gåvan och stack efter..

Fick stannat Vince hyfsat okey och Sessan kom också rätt fort..våra stämband och trumhinnor sprack..(nästan)      


Zindy fick span på katt och när jag skulle "hjälpa till" och koppla Zindy, då stack katten så Zindy fick sträcka ut hon också..;)    

   

Imorgon är det träff med vårdhundsvännerna och då får man stå där med skammens rodnad på kinderna...men jag säger som jag alltid gjort: han kan där hemma!!

Tjingeling!

Av Catja Lindeblad - 3 september 2011 17:40

Välkommen härliga September!

Älskar hösten..September och Oktober..bring it on..      

Nu vill jag bara vara ledig, hela tiden..;)        

Tänkte gå upp tidigt idag..det tänkte jag..men jag gjorde det INTE..tyvärr för det var fint väder..jag hade tänkt att gräva upp en rabatt..har inte gjort det..diska, städa, träna, inget av detta har jag gjort..

Istället har jag jobbat o sovit och varit allmänt off..            

Tre nätter denna gång och ryggen klarar bara två..jäkla skit säger jag..


Vince är också off..

Träff med vårdhundsvännerna på tisdag och kan jag då med gott samvete säga att han kan allt..nä, det kan jag inte..

Fast han kan buga,stänga lådor, tända lampor, dra av strumpor och han är en vårdtagares bästa vän..;)


Det som bekymrar mig är att han är osäker på män, inte alla män men vissa..fast vem är inte det..;))  


Några lediga dagar nu, fullt program..sen är det ju inte säkert att nåt av det blir gjort..  Syster yster firar födelsedag idag..HIPP HIPP HURRA till henne..;)    

Nu middag..lax såklart..

Tjingeling!


Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

vincentsetter


Ovido - Quiz & Flashcards