Alla inlägg under februari 2012

Av Catja Lindeblad - 13 februari 2012 18:50

Att jag blev förvånad över att få höra röster från min lägenhet i morse var väl en underdrift...och förvånad är väl egentligen inte rätt ord...

Stod länge o lyssnade utanför dörren, till sist tog jag mod till mig och kastade mig in..tänkte att jag har ju min beskyddare med mig..( läs Vince;)


I sovrummet stod..RADION på fullt ös..hur nu detta gått till har jag ingen aning om för knappen var avstängd..(?)

Måste helt klart vara katterna..för vad annars?..Spöke?..Det konstiga var att när jag tände sänglampan slocknade radion..så det har nog varit ett spöke ändå..;)


Helgen avklarad och jag överlevde även denna..  

På väg hem i morse i den stora rastgården var det liten setterträff..hanen som också var på plats fick jag varken fotat eller träffa för hans matte hade bråttom till jobb men töserna och några andra hundar tog en svängom med Vince..

Vince blev väldigt förtjust i Berta..;)  

Den ena settertiken är Vincents halvsyster så det är ju lite roligt..  

Hädanefter måste alltid kameran vara med..för jag vill verkligen ta ett kort på setterhanen..;))

Nu behöver jag inte jobba så mycket på det eftersom jag är besatt och går INTE ett steg utan min kamera..              


Mer snö har kommit och jag är SÅ LYCKLIG..mindre lycklig blev jag när jag ser att det ska bli plusgrader och REGN.. men SMHI har haft fel förr..    


En fantastisk morgon var det hur som helst och jag bara ÄLSKAR vinter..om vi snackar minusgrader ,snö, gärna snöstorm..plusgrader, slask och dimma göre sig icke besvär..tror jag ska flytta till Kiruna..  


Morgondagen måste innehålla ett visst mått av städ..det känner jag efter att traskat omkring barfota..och TRÄNING, och LÄSA färdig den bok jag håller på med, "kontaktkontraktet" en bra bok..men ändå blir jag inte färdig med den..har märkt att när jag MÅSTE någonting så blir allt så segt..  


Nu lite käk..lax givetvis..

Tjingeling!!

Av Catja Lindeblad - 10 februari 2012 13:20

Precis hemkommen från en absolut underbar runda..

Sådana här dagar får en att bli lycklig..;))  

Började uppe på backen vid 11-tiden som vanligt för en träff med Floyd..snart kommer Aja och hennes matte också..allt hade gått hur bra som helst..härligt!


På väg dit till backen hade jag videon på kameran beredd.."fasan jakten" SKULLE filmas..min högsta önskan är ju den att få både Vince och herr fasan på bild eller film och jag tänkte film måste vara enklare..;)..nu menar jag INTE närkontakt med Vince och nämnda fasan ABSOLUT INTE..!

Men det ser så vackert ut när Vince "ställer" sig..fasanen flyger upp..  

Nåväl..det var tanken..inte blev det så inte..för nere i "ravinen" går en tjej i röd täckjacka och sjunger så mitt hjärta nästan brast.. måste definitivt vara olycklig kärlek eller missförstådd i största allmänhet..men bra sjöng hon..

Därför missade jag det hela, för fasan flög upp och jag "fibblade" med kameran och det blev INGENTING..men hade det funkat hade det blivit hur tjusigt som helst!

Fåglar var det annars gott om uppe på backen och dom siktade in sig på Floyd..   riktiga retstickor dom där skatorna..till och med Vince gav sig in i jakten..även en katt hittade Vince och den klamrade sig fast högt uppe i trädet..   förhoppningsvis kom den ner när kusten var klar..dvs när två livsfarliga hundar hade försvunnit därifrån..  

Sen tog Vince och jag en extra tur..tänkte träna lite men det blev med betoning på lite..
 

   

Träffade på Kira i morse och vad denna tjej växt..så fin hon är!

Det blev en stilla brottningsmatch sådär på morgonkvisten..;)


Nu en kaffeskvätt..lyckades med att avstå en tur till kondis..det har blivit alldeles för många fastlagsbullar på sistone..  

Tjingeling!

Av Catja Lindeblad - 9 februari 2012 17:16

Två nätter jobbade..

På väg hem igår stod där tre vackra varelser under tunneln.. två tikar var av den ena är Vincents halvsyster..;))

En hane i två-års åldern stod där också och ja, Vince är rejält stor..;)

Tänker inte så mycket på det annars, många har sagt det och en del kommenterar hans huvud.."stort, vackert"..att det skulle vara större än någon annan Setter har jag väl inte tänkt på, att han har vackert huvud..ja, det köper jag rakt av..)

Men nu med denna hane, kanske var HAN ovanligt liten det vet jag inte..men Vince var groteskt stor bredvid honom..;) och helt klart är han grövre än mina andra två..  

Det är en speciell känsla att se många Settrar tillsammans..full pott i skönhetsupplevelse..och det satt bra där efter ett 10 timmars arbetspass..  


Har ju som så många andra läst att vi "ska" jobba tills 75 års ålder..HERREGUD säger jag bara..   halt o lytt är man redan nu..hur skulle man vara vid 75??

Det får man ju hoppas blir en valmöjlighet och inget annat, för det finns säkert människor som både kan o vill..men för min del hade jag gärna gått redan NU..;))  


Igår såg jag reprisen på "30 grader i februari"..och den var bra banne mig..gjorde näst intill ont i mig av all ensamhet, längtan och sorg..


Snöat har det gjort till och från hela dagen..och det har varit varmt -3..;)  

Var på backen och träffade Floyd..
  och den grabben höll på att nocka oss bägge två med gigantisk gren..envis var han också..han ville till varje pris få oss att ta den..    

Vince hade fullt upp med fasaner..inte brydde han väl sig om en tradig gren..
 

En hare fick dom bägge att dra iväg..som tur var stack haren in på golfbanan och hundarna fattade inte att följa efter..  

Nu ska jag ta mig samman och göra lite nytta..vad DET skulle vara vet jag inte..;))  

Tjingeling!!

Av Catja Lindeblad - 6 februari 2012 14:06

Snöflingorna fortsätter att singla ner lite försiktigt..och jag säger bara: "men kom igen då"

Ska det vara, så ska det vara rejält..;))  

Ingen sol alls idag och det är ju lite trist

Vi tog vår sedvanliga tur på backen..vinkade till Floyd och vips var Kaper vid min sida och då försvann Floyd och hans matte åt andra hållet..synd att dom två inte kommer överens..Kasper o Floyd..  

Nu gick vi först med Kasper och sen med Floyd..  

Det roliga i det hela är att jag alltid tänkt att Vince är en vek hund men egentligen är han inte det för när det kommer till kritan säger Vince ifrån..kort o bestämt en gång och det räcker..det blir aldrig mer än så..Floyd backar från sitt försök att ta pinnen och Kasper..ja han skäller ju..;) men det blir inte mer där heller..

Floyd och Vince har aldrig varit i luven på varandra och jag hoppas det ska fortsätta så..  


Försökte få lite ordning på alla mina fotoalbum igår..det var innan datans förträffliga värld..även om jag absolut gillar fotoalbum, lättare att plocka fram och kolla..fast numera gör jag foto böcker..

Naturligtvis kom jag inte så långt med det projektet för jag blev ju sittandes och mindes alla dom fina, både tvåbenta och fyrbenta i mitt liv..

Leffy och Ajack..dessa underbara hundar som gjorde att jag inte kan tänka mig att vara utan en Setter..14 respektive 16 år fick dom vara med oss..  

Zeb, Setter nummer två..så gudasnäll och en hund som aldrig kunde hålla sig på marken..;) för att inte tala om valptiden då allt jag ägde och hade var sönderbitet..   han låg ofta på köksbordet när man kom hem, en gång hade han plockat ut muggar och fat ur köksskåpet..snyggt o prydligt stod de på diskbänken..men trots allt bus och gråa hår (på mig) blev det hund av honom också och jag fick njuta av honom i nästan 11 år    


En katt hade jag också..Ezmaralda, hon älskade mig och Zeb..övrigt folk o fä hatade hon..även min son..Ezma gjorde klart för honom vad hon tyckte genom att kissa på sonens kläder och skor..sonen hatade henne också..:)

Sen var det då "skitOlle"..en iller..   och ett antal fåglar och hamstrar..allt enligt sonens önskemål..;)) den senare kategorin hamnade aldrig på kort..;)

Så nu då..finaste Vince..min arbetskamrat och vän,   kan gott säga att jag är lyckligt lottad som fortfarande kan ha denna underbara ras i mitt liv och mina fina katter, den älskvärda Nora och den mindre älskvärda Melvin..;)


Ja så ni fattar ju att jag inte kom vidare i detta med sortering när jag satt där och tittade på alla kort och mindes och tänkte på de alla som inte finns längre..men sen ryckte jag upp mig och stack ut i det härligt kalla vädret med Vince..;)  


Nu är det dags med en tur till tvättstugan..inte för jag vill utan för jag måste..

Tjingeling!

Av Catja Lindeblad - 5 februari 2012 10:34

Favoritdag igen.. SÖNDAG..fast med viss reservation, det är snart dags att göra nytta, dvs jobba.. denna söndag ligger för nära en arbetsvecka för att få full poäng..;)

Men trots allt..lyckades ta mig upp ur varma sängen i morse, redan klockan 06 faktiskt..tror jag det att Vince såg VÄLDIGT förvånad när jag med ett visst besvär befriade mina ben från honom och därmed VÄCKTE hundstackarn..men "får" inte JAG sova..så ska banne mig inte jycken göra det heller..;))


Det var backe-träff och inte vilken träff som helst heller..idag skulle Vince's klasskompis Leo komma på besök..;)      

Dessa pågar har varit lite småsura på varandra och det duger inte för blivande vårdhundar..

Då är det ett jättebra tillfälle att tillsammans med andra hundar springa lösa och spänna av..        


Får säga att det gick bra, lite smågruff och test men i det stora hela gick det bra..nu har man sett hur dessa två reagerar lösa, så nu känner jag att vi kan släppa dem även när vi är på kurs tillsammans..      


Lite "snöstorm" blev det när vi där uppe på backen och bilderna blev därefter..kan undra om det inte finns smidiga vantar så man ändå kan ta kort utan att frysa händerna sönder o samman..men vad gör man inte för konsten..;)))


Igår blev det Käglinge och vi träffade lite olika hundar..bla en löptik.."ah det är första veckan hon löper..ojdå, var det så pass"..   tur man var snabb där för tiken stod alldeles still och vek svansen..

Träffade på Kasper i stora fårhagen,den grabben har jag inte sett på ett tag..och en Ridgeback som inte gillade Vince..;)  

Solen sken och det var krispigt kallt och det knarrade under skorna..ja, en perfekt dag..        

Denna dag har solen gömt sig..men det snöar lite och det är ju kallt så med det får jag vara nöjd..;))  


Nu en kaffeskvätt att värma upp sig med..skönhetsvård på samtliga fyrbenta och lite träning, sen får vi se vart vi styr nosen i eftermiddag..        

Tjingeling!!

Av Catja Lindeblad - 2 februari 2012 19:03

Att vara sjuk och vara hundägare, går inte så bra ihop..nu är det sån tur att jag inte är så där helkass..men det har ju funnits tillfällen då man knappt kunnat stå på benen..Det onämnbara (läs maginfluensa) är ju en annan fasa som hundägare..

Men idag vaknade jag med visserligen med en gräslig huvudvärk (tack o lov för Alvedon) liiite ont i halsen och nästäppa (tack o lov för Nezeril;)) jag har sannerligen blivit en "pillerknaprare";) för x antal år sen skulle jag fått ångest över att få ta ta EN Alvedon..men efter året som gått med olika krämpor och medicin därefter så slänger jag Alvedon i munnen som ingenting.. till och med TVÅ..;))) och det hjälpte så pass att jag hyfsat pigg stack upp på backen visserligen något försenad på förmiddagen men dock i tid för att få träffa Floyden och Aja..    

Härmed passar jag på att återigen önska lycka till, till Ajas matte som ska få bli av med något hon inte vill ha..      


Precis innan Vince och jag kom upp på backen hade det varit en incident i form av påverkad?? man som var hel/halv galen och tyckte att lösa hundar var det värsta han visste..för att inte tala om deras ägare, de hade tydligen varit kålhuvud hela högen..;))    

Tja, jag säger bara det att folk som går utan hund på backen är lite av kålhuvud dom med..;)

Med all respekt för hundrädda, vilket får mig att tänka på hundrädd arbetskamrat som avancerat från att bli nervös när Vince

kom in på avdelningen till att helt lugnt stå bara en bit ifrån Vince och mig och prata ..verkligen bra jobbat..!


Denna person som kom upp på backen var inte hundrädd, bara allmänt "galen".gick till till angrepp mot en annan som också var där uppe, med sina hundar kopplade..tur vi var sena idag..;)


Eftermiddagen blev med kära Cocotösen och lika kära väninnan;)    

Vi drog till Arrie..  

Där har dom verkligen ordnat till..jag bara väntar på att dom ska asfaltera gångarna. självklart ska ALLA få ha tillgång till den underbara naturen som finns..men på nåt vis har mitt härliga Arrie blivit lite av stadsmiljö..var är min vildmark???

Pricken över I-et var utsiktsplatsen..den var mycket finare innan..  

Bänkar i varje hörna och grillplatser..DET tycker jag är ok innan var det svarta fläckar ÖVERALLT..

Nåväl det är bara att gilla läget..        


Vince och Coco-tösen hade fullt upp med fasaner och..hästbajs..;))

Att hundar har en fantastisk näsa kunde jag konstatera när Coco lyfte nosen på väg in och när vi var på väg hem STÖRTADE hon fram till ett fasan lik ute på åkern..Vince var helt ointresserad..dåligt luktsinne..;)    


En underbar dag..kyla..lite snö och sol.. bästa vännerna, vad spelar då lite huvudvärk för roll..  

Tjingeling!!

Av Catja Lindeblad - 1 februari 2012 16:17

Praktik i dagarna två..min begynnande förkylning höll sig någorlunda i schack..åtminstone till idag när en förfrågan om att jobba inatt fick hals o huvud att dra sig samman..faktum är att jag inte hade orkat, inte ens med Alvedon..när det kom till kritan behövdes det inte..annars hade man väl fått krypa till korset..


Idag har vi tränat lite mer med en mening..en Vt med en arm som behöver mjukas upp, hade med Vince kloss spel och boll..vis av gårdagens bollkastning tog vi all träning inne på vårdtagarens rum..  

Det gick bra tyckte jag nog..fick vara liiite sträng mot Vince i det här med att ligga kvar på samma ställe, kan vara svårt det där att vara bestämd mot Vince..han är allas gullegris..(och det vet han)

Boll kastningen gick bättre än igår..han lämnade över bollen till vårdtagaren utan att först försöka med mig..

Lägga huvudet i knä gick bra det med och han låg kvar medan han blev klappad..

Så nu gäller det att hålla detta vid liv  


Att inte boll kastandet fungerade så bra igår var för att vi satt många samlade och en av vårdtagarna trodde det var till henne vi menade när vi sa: HÄMTA..bollen blev visserligen hämtad i rekordfart men Vince hade inte en chans..;)) nån snabb hund är han inte den gode Vince..och jag tror bestämt att han hör lite illa också..


För att huvudvärken skulle lätta tog vi vägen om Husie mosse..åtminstone tror jag att det var det vi gjorde..   sen begick jag det misstaget att gå hem..5-6 km vad är väl det??

I normala fall..ingenting..men nu..rätt jobbigt!

Så väl inne i kyrkbyn kapitulerade jag och tog bussen 6 hållplatser..

Ja, jag är en vekling..åtminstone idag!  


Vince stupade efter han fått "hatten" på fastlagsbullen..(mitt tröstpris) och han har inte vaknat ännu..

Ikväll ska jag VERKLIGEN lägga mig i tid och ingen klocka ska ställas..(tack o lov)  

Min förhoppning är att jag vaknar pigg och kry i morgon bitti!!

Tjingeling!

Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27 28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

vincentsetter


Ovido - Quiz & Flashcards