Alla inlägg under juli 2010

Av Catja Lindeblad - 19 juli 2010 22:12

Ja, se nån tvätt blev det inte idag heller...får väl ta arbetskläderna direkt på mig o gå till jobb imorgon..hela (nästan) garderoben ligger i tvättkorgen..men det är väl det som kallas semester..  


Lite ångest inför morgondagen, det kan inte förnekas..

Har glömt allt..men då kan man ju säga man kopplat av riktigt ordentligt..eller.. är det de undermedvetna som försöker fly?

I natt drömde jag att jag gått i pension..

Nåväl det är den bistra verkligheten, så det är bara att bita ihop..det brukas kännas första natten, den totala förvirringen..sen så..är det som man aldrig har haft semester..


I dag blev det tur till Arrie..härliga Arrie..   många som är där nu..tyvärr för dom som går dit har inte vett att ta skiten med sig, dom heller..varken här eller i käglinge..fast dessa var värre..mer skit..sorgligt..  

Vince kastade sig i direkt..han har verkligen lärt sig att uppskatta vatten..    

På håll ser jag ett par hundar komma springande..hör hur ägaren skriker: "DOM ÄR SÅ SNÄLLA" det är stora maffiga mastiffer..vet inte när jag har blivit så mesig..när jag hade Leffy o Zeb så var jag hyfsat lugn..oavsett hundras som kom..med Leffy fick man ju vara med om ett antal hundslagsmål men inte ens det rubbade mig..Zeb var aldrig inblandad i något..hörde nog aldrig den hunden morra:)

Men nu..ställde mig upp och försökte tänka positiva tankar när dessa enorma hundar dundrade fram emot oss..hörde ett dovt morrande..tänkte nu är det kört...nå, morrandet stod Vince för och jyckarna var faktiskt riktigt snälla..så allt gick bra..  

En härlig tur och det är fantastiskt vackert..blev mer eller mindre jagad av en geting på vägen hem..kan man inte förbjuda dom..??    

Katterna fick en tur ut idag också..Nora är den som uppskattar det mest..     Melvin jamar oavsett vilken sida om dörren han är..pälsen hans är klinisk ren från tovor och skall så förbli..trots hans vilda protester!        

Nu en sista tur med Vince och sen får jag fortsätta med senaste boken "vårlik" av Mons Kallentoft.

Natti natti..  

Av Catja Lindeblad - 18 juli 2010 21:08

Då är det bara en dag kvar..sen är det struktur, ordning och reda;) iallafall två dagar.. sen tjolahopp.. är jag ledig igen:)

Det gäller att planera rätt..en lagom början efter semestern, och i denna värmen..en välsignelse!!  

Kommer mycket väl ihåg förra sommaren..varmare än varmt..och det kvittade om man öppnade allt som gick att öppna..det stod fullkomligt stilla..o så varmt som det har varit nu..oj oj..får ta kylhalsbandet med mig:)  


I morse blåste jag min tvätt tid..klockan ringde, det gjorde den..0550..tänkte att det blir bra..en tur med Vince..snabb kopp kaffe..och jag vaknade..det gjorde jag..stängde av klockan och skulle bara sträcka på mig lite..och vips var klockan över 09..och jag som hade denna ENORMA tvätt korg.

Få se om jag har bättre tur i morgon:)


Sonen på besök idag..trevligt, mycket prat om motorcyklar och jag får faktiskt fysiskt ont i kroppen..men jag får ju behärska mig..förstår att han bara längtar efter att få kasta sig ut på vägarna..huvaligen...    


En behaglig dag, alldeles lagom blandning av sol, moln och lite vind..fick äntligen klippt gräsmattan..inte för det var så uppvuxet men det behövdes i alla fall..framsidan fick sig en duvning den också.    

Sen har jag tittat in på min favorit sida..den vill jag verkligen rekomendera..KRUTRUT.COM hon tar dom mest fantastiska bilder..målar och tecknar..väldigt duktig är hon och det är en fröjd att titta in där:)

Nu är det dags för kaffetåren..har druckit ovanligt lite kaffe idag, så det får jag bättra på.

Tjingeling!!

Av Catja Lindeblad - 17 juli 2010 16:33

Jaha..då är det bara två dagar kvar på denna semestern..

Var tvungen att ringa jobb i går..för jag hade skrivit lite märkligt i almenackan..så man inte blir uppringd i kväll med orden: "VAR BLIR DU AV"..hade ju inte varit så kul;)


I morse störtade jag ut och satte fräs till Käglinge, tänkte att det var bäst att ha rastningen avklarad tills det STORA ovädret kom in..nå det har inte kommit ännu..men det är varmt,så kanske sen..men det förstoras upp så till den milda grad så man tror livet är i fara..  

Men jag läser att Småland och däromkring har det varit rejält och mycket översvämmningar..hoppas vårt hus inte har seglat i väg..

Blev en aningen uppkörd och mer än lite när jag läste om kvinnan som ej kunde få ut sin pension i förtid..cancersjuk kvinna som ville använda SINA sparade pengar till en gemensam resa med sin familj..kanske den sista också..

Alla instanser sa ja utom skatteverket..som menade att det måste vara synnerliga skäl att avsluta ett pensionskonto i förtid..ja man undrar ju vad dom tänker..och vad dom menar är synnerliga skäl.


På turen till käglinge stötte vi på våra gamla bekanta som vi pulsade runt i snön med i vintras..          

Blev syster duktig och städade lite vid sjön..tidningar,muggar, och annat gojs..det finns soptunnor några meter därifrån..fattar bara inte att man inte kan ta skiten med sig när man går..hur svårt kan det vara!!??

Så fina områden och det ska man väl vara rädd om, så att alla kan njuta av detsamma!     

Nu blir det lite käk, o sen om inte ovädret är över oss ett litet kvällsdopp kanske..

Tjingeling.

Av Catja Lindeblad - 15 juli 2010 22:41

Nu har man blivit så bortskämd med fint väder så regnet överaskade mig..nog för jag noterade molnen som seglade upp..men tja..vi hinner nog..det gjorde vi inte..och det kom rejält..mötte väninna med äldsta dottern och Cocotösen..en kort snackstund sen rusade vi åt varsitt håll..

Satte jag mig sen på bussen med regnkappan i högsta hugg, men vips kom solen och det blev fint igen

En trevlig dag på stan..god mat och lite pilsner och det var lagom i dag också,lite friska vindar och inte sådär kvalmigt:)    

Sonen ringde..nu är det MC-huset som gäller..för jodå han klarade kortet..så nu gäller det att bita ihop för min del och låta fantasin ligga i dvala..     


Nästa mål för dagen blev Käglinge och bort till lilla sjön..   ett par andra hundar kom också och tog sig ett dopp,   och det var underbart och alldeles ljummet i vattnet..en härlig tur på tre timmar          

Telefonsnack med syster yster..där jag kunde medela att kortet äntligen kommit..så det var sant ändå..att hon skickat;)) (som man känner sig själv känner man andra) annars är det ett bra sätt att komma undan om man glömt att skicka kort..har använt mig av det ett antal gånger:)

Nu är det dags med en sista liten luftning av Vince..sen blir det nog att hoppa i säng..    

Fyra ynka dagar kvar av semestern..kära nån!!  

Tjingeling!

Av Catja Lindeblad - 14 juli 2010 20:15

Någon åska blev det inte i går..inte vad jag hörde i alla fall..mulet o lite regn då och då..man kan ju tänka då att allt jag inte gjort dessa veckor när det gäller det husliga..kunde jag ju göra då..men ack nä då..var totalt slut ..av vad, har jag ingen aning om..så det var den slöaste dagen någonsin..kvällen blev ljuvlig, med blå himmel och alldeles lagom  

På en av mina turer på kvällen stötte jag på några sådana där monsterbarn...12-14 årsåldern..dom säger: "vi vill ta din hund"  jag: "jaha!!?? varför det då?

Dom: "vi ska sälja, för vi behöver pengar"

Sen spårade det ut lite där för jag blev helt ilsk och hamnade lite på deras nivå..ett slag trodde jag faktiskt att dom skulle komma fram och slita kopplet från mig..fast det var nog min fantasi som sprang i väg;)

Men alltså!!! vilka typer det finns..där önskade jag faktiskt att Vince hade haft lite pittbull i sig;)

Lite rädsla där hade inte varit helt fel..  


Har stor respekt för dessa människor som är hundrädda, har en del på min arbetsplats, och det hjälper ju inte att Vince är så snäll o go, för rädslan är där ändå..några av dem kan nu sitta där Vince ligger bredvid..så det går att vänja sig till en del  

På bussen idag var busschaffören en av dessa rädda..men inte kan jag begripa vad han tänkte när han tryckte sig mot fönstret när jag o Vince gick på..skulle Vince kanske hoppa in vid stolen där han satt?!

Kloklippning idag och det sedvanliga köpet av gott i gott;)

Varit helt ok även för mig för det har fläktat lite..  

En liten tur med Cocotösen i kväll..   Vince fick massor med hemska frö i pälsen som riktigt snodde in sig..Coco var riktigt hjälpsam där..plockade och spottade,plockade o spottade..så höll hon på ett tag;)    

Elliot dök också upp..så lite spring blev det även i dag.           Tjingeling!!

Av Catja Lindeblad - 13 juli 2010 11:24

Säga vad man vill om vädret..men det skapar samtal..oavsett om det är massvis med regn eller snö eller som nu obeskrivlig HETTA..tillbringade en del av tiden i går på bussen..utrustad med mängder med vatten handuk och kylhalsband..

Målet var Falsterbo..  

Nu ska man ju vara längst bak på bussen eftersom man åker med hund..det var bara det att där är det om möjligt ännu varmare..naturligtvis var också bussens ventilation sönder..så det var varmare än varmt..men alla pratade med alla.. o nickade o log..fast längst fram var det en del som fick värmeslag och skällde på busschaffören..Vince fick både godis och uppmuntrande klappar och sen satt han mjukt på en medresenärs stora väska:)

Vi klarade oss med livet i behåll och det var vansinnigt skönt att hoppa av på fast mark..man ska INTE vistas i något fordon i denna värme..


Trevlig em/kväll hos syster yster med familj med grillat och titt på kort o film från New York                         

Vince o Ronja tog ett par utflykter dels till granne och sen ett varv ut på fältet..nästan precis efter jag sagt att "dom var så duktiga som höll sig på tomten,fast det inte är inhägnat"..    

När det var dags för hemfärd började det komma in hotfulla moln och muller på avstånd..huvaligen..men det blev inte mycket mer av det och vi kom hem torrskodda och på bussar där ventilationen funkade så det var härligt kallt:)


Nu får vi vänta in ev åska..men jag måste säga att det var med lätta steg vi var ute i morse ,strilande regn och härligt lagom ljumt:)  

Tjingeling!!

Av Catja Lindeblad - 11 juli 2010 23:17

Varmt i dag med..så in i he....varmt..  

Var hos vänninan S och blev som vanligt fullproppad med mat..hon är en värdinna ända ut i fingertopparna..gud förbjude om man skulle gå hungrig därifrån..men det gör man aldrig:)

God mat gör hon dessutom också..så man är ju inte nödbedd precis;)


På kvällen var det tänkt kvällstur med Cocotösen..men det började mullra och varken vänninan eller jag är av den åsk orädda typerna så vi sköt på det..

Det pangade på rätt rejält och efter ett tag tyckte jag att det passerat och Vince och jag  gick ut och ställde oss i trädgården..hann inte tänka en halv tanke ens förrän det small till..men jag bet ihop ,vände mig långsamt om och öppnade dörren för en vilt flaxande Vince

Tänkte att nu har jag skrämt honom för livet..men hans nerver verkade ha klarat sig, för när det verkligen var slut så var han ute igen.

Blev det då friskare o svalare?? NÄ..inte det minsta..

Då vart det bara en vecka kvar då...plötsligt är det så mycket jag skulle ha gjort..

Få se om jag kan pressa in allt, denna sista skälvande vecka;)  

I morgon är det tur till falsterbo för träff med syster yster med familj..förhoppningsvis är det svalt på bussen..

Tjingeling.

Av Catja Lindeblad - 10 juli 2010 18:09

Djursjukhuset i går, o jo men visst hade han en halsinfektion..

antibiotika i 14 dagar morgon o kväll..

Undrar om det smittar hund till människa, har ont i halsen idag..vi har visserligen inte hånglat..men en o annan puss har jag ju fått;)

En till trevlig veterinär..tyckte Vince var en mycket lugn o sansad setter..stod blixtstilla under hela undersökningen, utom när det kom till halstitten..då var det inte kul..

Djursjukhuset har blivit väldigt mycket bättre om jag jämför när jag hade första jycken..det är förvisso massor med år sen..men då var det inte kul..gick dit en gång sen aldrig mer..

Vi höll sen till på Glostorp..setter nummer 2 gick jag till smådjurskliniken..fick gå till djursjukhuset med setter nr 2 när han blev op..något bättre..men nu känner jag att det är helt ok..bra människor och mycket sympati.

Vince behöver gå upp ett par kilo..men det fick jag höra redan från uppfödaren när vi var på setterträff..

Han har varit lite strulig med maten ett tag, såg nu när vi vägde att han gått ner ett halvt kilo..han vägde 32,4 kg

Veterinären tyckte jag skulle avmaska i fall att..men det är nog dels värme, sen byte av foder..håller på att byta till royal canin setter

jag däremot har gått upp:) tusan också..det jag gick ner med alla dessa promenader håller jag på att gå upp igen..men här kan jag skylla på semester, sol o pilsner, rose`ole`och go mat..sen när det är så här varmt kan man ju inte trava runt i 3 timmar eller...?


I dag tog jag en tur till Katrinetorp..tokigt beslut upptäckte jag efter ett tag..så varmt! men det var trädgårdsmässa..o det är så vackert där, dom som ännu inte varit där bör verkligen ta sig en titt..                                           

På vägen dit träffade jag en kvinna som liksom jag pustade över värmen..hon hade precis kommit från sjukhuset..pneumoni..   svårt med andningen sa hon och drog ett girigt bloss på ciggen...ja det är svårt det här med våra laster..alla har vi nåt..drog mig till minnes när jag för många år sen var på semester i Grekland och fick luftvägsinfektion..på kvällen fick jag knappt luft..kämpade o hostade.. ett slag där trodde jag faktiskt att min sista stund var kommen..på morgonen därpå lät jag ciggen vara..nästa dag igen rökte jag som aldrig förr...tog många turer innan jag blev fri ifrån detta..nu är det snus som gäller..o det vet jag inte om det är bättre..sparar lungorna i alla fall...men för övrigt nja...

På Katrinetorp upptäckte jag en ny favorit som jag bara MÅSTE HA..vallmo pion..         så vacker..köpte det sedvanliga..honung, nu med viol smak..väldigt god..hjorton..och hallon..kunde köpt ännu mer men besinnade mig:)  

En varm o trevlig dag..hem igen och ut med min Vince..tänkte gå till käglinge men det blev backen..       Vince såg tagen ut..men sen när han kom lös..hej o hå..nu får dom snart klippa gräset där uppe...   kunde knappt se vart Vince tog vägen...snart bara en vecka kvar till jobb.. oj oj..

Nu lite käk och förhoppningsvis skugga i trädgården så vi alla i familjen kan vara ute..Nora, Melvin o Vince..;)    

Tjingeling!!




Presentation

Fråga mig

17 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2 3 4
5 6
7
8
9
10 11
12
13 14 15
16
17 18
19
20
21 22
23
24 25
26
27 28 29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

vincentsetter


Ovido - Quiz & Flashcards